De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt dat gelegen is op de Antwerpse rechteroever ter hoogte van het Noordkasteel,met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring. Een technisch hoogstandje.

Simulatie-Kanaaltunnels-Doorsnede-Nacht
Simulatie-Kanaaltunnels-Doorsnede-Nacht

Waarom bouwen we de Kanaaltunnels?

  • Via de Kanaaltunnels kan je vanaf de Ring aansluiten op het nieuwe Oosterweelknooppunt . Dit geldt zowel voor wie vanuit Nederland komt, als voor het verkeer dat van het zuidelijke deel van de Ring komt. Op die manier kan je vlot naar Linkeroever rijden of de snelweg verlaten en naar de haven of het Eilandje rijden. 
  • Omgekeerd kan wie van Linkeroever, de haven of het Eilandje komt via de Kanaaltunnels meteen de Ring  op, zowel richting de Kempen of Brussel.
  • Door het drukste snelwegverkeer in tunnels onder het Albertkanaal te leiden, is er nauwelijks impact op de omgeving. 

Hoe zien de Kanaaltunnels eruit?

De Kanaaltunnels zijn gestapelde tunnels. Ze bestaan uit vier kokers, die per twee op elkaar gestapeld liggen. De tunnels zijn ongeveer 2,5 kilometer lang. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze op.

  • De onderste kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Nederland (A12 en E19).  
  • De bovenste kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Sportpaleis en E313. 

De noordelijke Kanaaltunnels worden ingericht met een rijstrook en een pechstrook . De zuidelijke tunnelkokers krijgen elk twee rijstroken. In het midden is er een vluchtgang.

Hoe worden de Kanaaltunnels gebouwd?

Eerst zetten we een deel van het Albertkanaal droog door damwanden te plaatsen die het water langs alle kanten tegenhouden. Vervolgens pompen we het water tussen de wanden weg zodat we als het ware we een droge bouwkuip bekomen. Dat komt doordat de damwanden diep in de bodem gaan tot in de Boomse kleilaag die geen water meer doorlaat.

In de bouwkuip plaatsen we eerst de wanden van de Kanaaltunnels. Die gaan wel 20 tot 30 meter diep. De grond op de bodem van het kanaal wordt weggegraven waarna het tunneldak op deze wanden wordt geplaatst. Vanaf dat moment worden de damwanden weer verwijderd. Schepen kunnen nu weer over de volledige breedte van het Albertkanaal varen.

Intussentijd bouwen we ondergronds verder aan de tunnels: van boven naar onder. De resterende grond onder het dak van de tunnel graven we verder uit totdat de tussenvloeren kunnen worden geplaatst. Daarna werken we de bovenste kokers verder af.

Hetzelfde doen we onder deze tussenvloeren voor de bouw van de onderste tunnel. Het resultaat zijn gestapelde tunnels onder de bodem van het Albertkanaal.

Waarom kiezen we voor gestapelde tunnels?

Doordat we voor gestapelde tunnels kiezen, is de werfzone smal genoeg om de verbinding met het Albertkanaal open te houden voor de scheepvaart tijdens de bouw. Afhankelijk van de fase kan het wel zijn dat het vaarwater tijdelijk vernauwd is.

Simulatie-Kanaaltunnels-Doorsnede-Dag
Simulatie-Kanaaltunnels-Doorsnede-Dag