Kanaaltunnels
Canal tunnels (ENG version)
Tunnels sous le canal (FR version)
Kanaltunnel (DU version)
De Kanaaltunnels maken de Ring mee rond
De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt dat gelegen is op de Antwerpse rechteroever ter hoogte van het Noordkasteel met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.
De Kanaaltunnels bestaan uit vier kokers, die per twee op elkaar gestapeld liggen.
- De onderste kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Nederland (A12 en E19).
- De bovenste kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Sportpaleis en E313.
Voor meer informatie over het toekomstbeeld en hoe we de Kanaaltunnels bouwen kan je een kijkje nemen op deze pagina.
Bekijk hieronder een filmpje over hoe we de Kanaaltunnels bouwen:
Tijdslijn
September 2022
De voorbereidende werken aan de nutsleidingen zijn gestart. Ter voorbereiding van de hoofdwerken aan de Kanaaltunnels die starten in 2024, moeten er heel wat kabels en leidingen verlegd worden.
Juni 2023
De betoncentrale ter hoogte van Straatsburgdok-Noordkaai wordt gebouwd. De centrale zal beton produceren zowel voor de werfzone Bypass als voor de Kanaaltunnels.
Mei 2024
De hoofdwerken aan de Kanaaltunnels starten. Vanaf eind mei trillen we stalen damwanden in de bodem van het Albertkanaal, die de wanden van de bouwkuip vormen.
Omdat de bouw van de tunnels ervoor zorgt dat het Albertkanaal plaatselijk minder doorvaarbreedte heeft voor het scheepvaartverkeer, breiden we het systeem van scheepvaartbegeleiding (de Vessel Traffic Services of VTS) uit. Schepen vragen op voorhand passage aan en varen enkelrichting en in konvooi voorbij de werken.
Oktober 2024
Ter hoogte van het Havenhuis beginnen we de bouwkuip tussen de damwanden op te vullen met zand. Zo bekomen we uiteindelijk een droge zone om uit te graven en de tunnels in te bouwen.
We nemen ook de Luikbrug, een nieuwe werfbrug over het Asiadok, in dienst.
Begin 2025
We plaatsen diepwanden in de bouwkuip. De wanden, die van gewapend beton zijn gemaakt, houden grondwater tegen waardoor we een droge bouwput kunnen uitgraven.
December 2025
Eind 2025 starten de graafwerken in het Albertkanaal.
2026
In 2026 bouwen we het eerste deel van de tunnelvloer en -dak van de Kanaaltunnels.
2033
De Kanaaltunnels worden in gebruik genomen.
Hoe vorderen de werken?
Op maandag 13 mei startte aannemer TM ROCO* met de bouw van de Kanaaltunnels. De voorbereidende baggerwerken in het Albertkanaal gingen eind april van start, waarna in mei de hoofdwerken konden beginnen met de constructie van een werkeiland.
Voor we van start konden gaan met de bouw van de tunnels zelf, moesten we enkele voorbereidende werken uitvoeren. Zo verlegden we kabels en leidingen om plaats te maken voor de hoofdwerken. In 2023 startten we aan de bouw van een betoncentrale ter hoogte van Straatsburgdok-Noordkaai. Die centrale zal beton produceren zowel voor de werfzone Bypass als voor de Kanaaltunnels. Ook begonnen we aan de bouw van een aanvaarberm die de bouwkuip en later de Kanaaltunnels zelf zal beschermen tegen een eventuele aanvaring met een schip.
In tegenstelling tot de Scheldetunnel, waarvoor de tunnelelementen in een bouwdok in Zeebrugge worden gebouwd, worden de elementen voor de Kanaaltunnels ter plaatse gemaakt. Hiervoor trillen we sinds eind mei 2024 stalen damwanden in de bodem van het Albertkanaal. Het creëren van de damwand langs het hele traject van het Samgadok tot het Asiadok zal ongeveer een jaar duren.
Sinds oktober 2024 vullen we delen van de bouwkuip op met zand. Begin 2025 plaatsen we ook diepwanden in de bouwkuip. De wanden, die van gewapend beton zijn gemaakt, houden grondwater tegen waardoor we een droge bouwput kunnen uitgraven.
Impact van de werken op het verkeer
Vaartkaai afgesloten
In juni 2023 startten we met de bouw van de betoncentrale ter hoogte van Straatsburgdok-Noordkaai. Via deze link kan je een korte presentatie over de bouw van deze centrale herbekijken.
Om deze werken mogelijk te maken is de Vaartkaai sinds midden februari afgesloten in beide richtingen tussen de IJzerlaanfietsbrug / Bredabaan en de Noorderlaan ventweg voor alle verkeer. We voorzien hiervoor de nodige omleidingen.
Wijziging verkeerssituatie Steenborgerweert
Voor werken aan de Kanaaltunnels nemen we het noordelijk deel van de Asiadok-Oostkaai en de Bredastraat in. Ten gevolge van de inname wijzigt de rijrichting in enkele straten. Ook de parkeerplaatsen in deze zone verdwijnen. De nieuwe situatie geldt vanaf 18 januari 2025 tot het einde van de Oosterweelwerken.
Vervangen brugvoegen Noorderlaanbrug
In de zomer van 2025 vervangen we de brugvoegen van de Noorderlaanbrug. Verdere informatie over de impact van deze werken volgt.
Maatregelen voor minder hinder
Met de Oosterweelwerken bouwen we aan een rustige, groenere en gezondere buurt. Ook zetten we in op vlotter en veiliger verkeer. De werken zullen natuurlijk ook hinder met zich meebrengen. Daarom zetten we ons maximaal in om de overlast voor omwonenden, weggebruikers en bedrijven te beperken.
Zo monitoren we het verkeer en leggen we strikte regels op aan de aannemers op vlak van geluid en trillingen. We meten het geluid permanent op meerdere plaatsen langs de werven. Op die manier weten we precies hoeveel geluidshinder er is. Als we dreigen de grenzen te overschrijden, wordt dit gesignaleerd en kan de aannemer actie ondernemen.
Plaatsing van damwanden in Albertkanaal
Om de Kanaaltunnels te bouwen, hebben we een droge, waterdichte bouwput nodig. Daarom brengen we sinds mei 2024 stalen damwanden aan in de bodem van het Albertkanaal. Het plaatsen van de damwanden veroorzaakt geluidsoverlast in de omgeving. Omdat we de damwanden eerst intrillen en vervolgens ook ‘naheien’ of inkloppen, hoor je afwisselend een trillend en kloppend geluid.
Het creëren van de damwand langs het hele traject van het Samgadok tot de Noorderlaanbrug zal ongeveer een jaar duren.
Minder hinder voor scheepvaart
Voor de bouw van de Kanaaltunnels maken we langs één zijde van het Albertkanaal een grote bouwkuip. Dit neemt natuurlijk heel wat plaats in beslag, waardoor er op het Albertkanaal gedurende de werken slechts eenrichtingsverkeer mogelijk is. Om de hinder en wachttijden voor het scheepvaartverkeer te beperken, werd de scheepvaartbegeleiding of Vessel Traffic Services (VTS) uitgebreid, in combinatie met een passageplanning. De VTS volgt sinds 2021 scheepvaarverkeer op in de Haven van Antwerpen en bezorgt informatie en advies aan schepen over risico’s, weer en navigatie.
Interesse in hoe de VTS werkt? Bekijk dit verduidelijkend filmpje.