De Oosterweelverbinding is meer dan alleen het sluiten van de Ring. Het schept onze broodnodige ademruimte, op én naast de weg. We bouwen een nieuwe stad: een groenere stad met parken binnen loopafstand voor sport en spel, een gezondere stad met overkappingen die de langverwachte rust en ruimte bieden, een beter bereikbare stad met veilige en efficiënte wegen die de Vlaamse economie stimuleren. We bouwen één stad, met een Ring die stadsdelen niet langer in twee snijdt maar wijken met elkaar verbindt. Oosterweel doet niet alleen ’t Stad, maar heel Vlaanderen herademen. 

Naast twee kokers voor snelwegverkeer, bevat de nieuwe Scheldetunnel ook een zes meter brede koker voor fietsers.
Naast twee kokers voor snelwegverkeer, bevat de nieuwe Scheldetunnel ook een zes meter brede koker voor fietsers.

Een ronde Ring

Met enkele belangrijke ingrepen maken we de Ring rond. Er komt een nieuwe snelwegtunnel onder de Schelde. Deze Scheldetunnel verbindt Linkeroever en Rechteroever aan de noordkant van de stad, niet ver van het kerkje van Oosterweel in het zuiden van de haven. Zo ontstaat er rond Antwerpen een extra mogelijkheid om de Schelde te kruisen, naast de Kennedy- en de Liefkenshoektunnel. Via het nieuwe Oosterweelknooppunt aan het Noordkasteel en de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal, sluit de nieuwe Scheldetunnel aan op de Ring en rij je vlot richting Nederland of het zuiden van de stad.

Meer weten over de Scheldetunnel
Meer weten over de Kanaaltunnels
Meer weten over het Oosterweelknooppunt
 

Een heel andere Ring 

We creëren harmonie tussen de Ring en haar omgeving. De Ring verdwijnt gedeeltelijk door de aanleg van nieuwe tunnels onder de Schelde, het Amerikadok en het Albertkanaal. Dit bereiken we ook door delen van de Ring te overkappen of te verlagen. Hierdoor rijdt het wegverkeer ondergronds, wat extra ruimte creëert voor parken, speelpleinen, fietspaden, en meer. Op plaatsen waar momenteel geen overkappingen gepland zijn, zullen groene bermen worden aangelegd die het geluid verminderen en de Ring aan het zicht onttrekken.

Meer weten over de overkappingen
 

Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal
Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal
Simulatie Ringpark Schijn - Beeld Ontwerpteam Ringpark
Simulatie Ringpark Schijn - Beeld Ontwerpteam Ringpark

Parken op en langs de Ring

Bij de planning is zorgvuldig overwogen hoe we meer ruimte kunnen creëren om het voor de buurtbewoners en voorbijgangers aangenamer te maken. We leggen parken aan langs de Ring en waar deze overkapt is komt er een overvloed aan ruimte vrij voor wandelen, spelen, fietsen en sporten. ’t Stad en de Antwerpenaar gaan er dus flink op vooruit.

Meer weten over Ringpark West 

Minder auto’s, meer duurzaam vervoer 

De Oosterweelverbinding is niet alleen voor automobilisten. We maken het je ook gemakkelijker om de auto te laten staan en te kiezen voor de (deel)fiets, trein, tram of bus. We leggen maar liefst 35 kilometer nieuwe fietspaden, fietsbruggen en fietstunnels aan, evenals extra Park & Rides. Zo stap je gemakkelijk over op de fiets of het openbaar vervoer om naar de stad te gaan. Kiezen voor een veiliger, gezonder, duurzamer én sneller alternatief dan de wagen wordt zo een fluitje van een cent. 

Meer weten over de nieuwe fietswegen en Park & Rides
 

P+R Linkeroever
P+R Linkeroever

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal vertelt van de Oosterweelverbinding.