#Ademruimte

Of je nu in Antwerpen woont, werkt of gewoon een bezoekje brengt, meer groen en een rustig plekje om te vertoeven vinden we allemaal prettig. Met Oosterweel gaan we niet alleen voor vlotter en veiliger verkeer, maar ook voor een aangenamere stad. Dat betekent meer parken, minder verkeerslawaai en betere luchtkwaliteit langs de Ring. Zo krijgt ’t Stad weer ademruimte en kunnen zowel bewoners als bezoekers genieten van een gezondere leefomgeving.

Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal (3)
Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal (3)

Meer ruimte

De Oosterweelverbinding creëert harmonie tussen de Ring en haar omgeving. Door het verkeer gedeeltelijk ondergronds te leiden, ontstaat er meer plaats voor groen en nieuwe fiets- en wandelpaden. Zo kunnen hele wijken heropleven en één worden met de rest van de stad.

Neem bijvoorbeeld de wijken rond het Viaduct van Merksem. Met de Oosterweelverbinding zal dit viaduct verdwijnen en wordt de Antwerpse Ring in een verlaagde sleuf aangelegd. Langs de sleuf komt een groen bermenlandschap met fiets- en wandelpaden. Bepaalde delen van de snelweg worden zelfs overkapt, waardoor de snelweg uit het zicht verdwijnt en er nieuwe ruimte vrijkomt voor recreatie en parken.

Meer groen

Antwerpen wordt groener met de aanleg van maar liefst zeven Ringparken langs de Ring. Deze parken zijn onderdeel van de 'Grote Verbinding', een reeks projecten die Antwerpen toegankelijker en leefbaarder maken door meer groen en schonere lucht. Dit betekent meer groen op wandelafstand om te sporten, spelen of ontspannen.

Vijf van deze Ringparken zijn gekoppeld aan de werken van de Oosterweelverbinding, bijvoorbeeld Ringpark West op Linkeroever. Snelwegen worden er aan het zicht onttrokken door groene geluidsbermen en hoge geluidsschermen. Dit draagt bij aan een rustigere woon- en werkomgeving en maakt wandel- en fietsroutes aangenamer. De momenteel gefragmenteerde natuurgebieden worden met elkaar verbonden door ecoducten, beekjes en fiets- en wandelpaden, waardoor mensen en dieren zich vrijer kunnen bewegen in de natuur. Bovendien zorgt de uitbreiding van het fietsnetwerk met 16,5 kilometer aan nieuwe fietssnelwegen, -paden en -bruggen voor een vlotte verbinding met de haven, de rechteroever en het Waasland.

Lees meer over Ringpark West

Ringpark-West-Parkbrug-R1-bovenaanzicht
Ringpark-West-Parkbrug-R1-bovenaanzicht
Geluidsschermen langs de snelweg verminderen de overlast voor de omwonenden
Geluidsschermen langs de snelweg verminderen de overlast voor de omwonenden

Minder geluidsoverlast

De Oosterweelverbinding legt grote delen van de Ring in sleuven, tunnels of overkappingen. Dit reduceert de geluidsoverlast in Merksem, Deurne-Noord en in de wijken Luchtbal en Dam. De Scheldetunnel zorgt voor een extra Scheldekruising, waardoor je vlot van Linkeroever naar de haven of de Ring kan rijden via het noorden van de stad. De drukke Kennedytunnel en de zuidelijke helft van de Ring worden zo ontlast. Dit betekent minder en vlotter verkeer en dus minder geluidsoverlast voor het zuidelijke deel van de stad. Ook Linkeroever gaat er fel op vooruit dankzij een stil wegdek, groene bermen en geluidsschermen die het geluid langs de niet-overdekte delen van de Ring met 10 decibel verminderen. Dat komt neer op de helft minder lawaai voor de lokale bewoners en werknemers.

Schonere lucht

Tot slot draagt Oosterweel bij tot een betere luchtkwaliteit. Minder en vlotter verkeer op de Ring, minder sluipverkeer in de woonwijken en een gedeeltelijke overkapping van de Ring betekent immers minder luchtverontreiniging voor de omgeving.

Simulatiebeeld Ringpark Schijn
Simulatiebeeld Ringpark Schijn

De overkapping zal de levenskwaliteit enorm verbeteren. Vandaag worden speeltuinen langs de Ring niet gebruikt omdat ze omringd zijn door lawaaierig en ongezond verkeer.

Roeland Samson, professor milieu-ecologie Universiteit Antwerpen

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal vertelt van de Oosterweelverbinding.