Op de linkeroever gaat onze levenskwaliteit er flink op vooruit. De snelwegen verdwijnen er achter groene geluidsbermen en hoge geluidsschermen waardoor je er rustiger woont, werkt, wandelt of fietst. De nu nog versnipperde natuurgebieden worden er met elkaar verbonden via ecoducten, beekjes en fiets- en wandelpaden waardoor mensen en dieren zich vrijer kunnen verplaatsen in de natuur. En door het vervolledigen van het fietsnetwerk met nieuwe fietssnelwegen, -paden en -bruggen komt er eindelijk een vlotte verbinding met de haven, de rechteroever en het Waasland. Ontdek hier wat Ringpark West jou brengt.

Een royaal fietsnetwerk voor koning fiets

Ook voor fietsers maken we de Antwerpse Ring rond met het doortrekken van het Ringfietspad tussen de toekomstige fietskoker van de Scheldebrug en Scheldetunnel. 
Daarbij bouwen we drie nieuwe, extra fietsbruggen over de snelweg:

  • Een vrijliggende fietsbrug tussen Linkeroever en Zwijndrecht ter hoogte van knooppunt Sint-Anna.
  • Een parkbrug met het nodige groen tussen Linkeroever en Zwijndrecht vlakbij de Kennedytunnel. Zo verbinden we het Galgenweel en de Burchtse Weel met elkaar voor fietsers, voetgangers en dieren.
  • Een fietsbrug over de E17 tussen Zwijndrecht en Burcht.

Bovendien wordt het ook aangenamer fietsen: alle fietssnelwegen krijgen hier een breedte van 6 meter. 

Natuurgebieden om van te genieten

Met verschillende ingrepen zorgen we ervoor dat het aangenaam wandelen en fietsen is door de verschillende natuurgebieden op de linkeroever.

  • We verbinden de verschillende natuurgebieden Het Rot, het Vlietbos en de Middenvijver tot één divers groengebied. We bouwen een ecoduct en vrije fiets- en wandelbrug over de R1 ter hoogte van het Sint-Anna knooppunt die maken dat zowel dieren als mensen makkelijk en veilig kunnen oversteken tijdens hun tocht in het groen.
  • Met een vernieuwd en vooral compacter knooppunt Antwerpen-West in de buurt van de Kennedytunnel, komt er 18 ha ruimte vrij voor extra groen. In die groene oase komen uitkijkposten voor natuurliefhebbers. Geluidsbermen zorgen ervoor dat het er rustig vertoeven of sporten is op de groene vlaktes. 
  • In het mooie Middenvijver komen twee hondenzwemvijvers voor je trouwe viervoeter. Hiermee vermindert de overlast op de natuurvijvers van Het Rot en kunnen broedvogels ongestoord hun ding doen. 
  • In het Rot komt dan weer een recreatief, halfverhard fietspad.  

Stille snelwegen voor een rustige omgeving

Ook groene geluidsbermen en hoge geluidsschermen  rond de snelwegen maken een belangrijk onderdeel uit van het nieuwe Ringpark West. Er komen schermen en bermen van liefst 8,5 meter hoog, gemeten vanaf de rijbaan. Deze krijgen een plaats lang de snelweg van Waaslandhaven-Oost, tot aan de Kennedytunnel en het complex Kruibeke op de E17. Aan de kant van de snelweg krijgt de berm een steile wand. Aan de andere kant komt een zachtere helling met beplanting. Op plaatsen waar te weinig ruimte is voor een berm, komen geluidsschermen. Zo wordt het rustiger wonen, wandelen en fietsen in de omgeving.

Voor nog stillere wegen leggen we ook een geluidsarm wegdek aan met speciale asfalt. De maximumsnelheid wordt beperkt tot 90 km per uur.

Ringpark-West-Parkbrug-R1-bovenaanzicht

Tijdslijn

Augustus 2021 - maart 2022

Geluidsbermen, -schermen en fietssnelweg langs de E34

Oktober 2021 - juli 2023

Parkbrug over de R1 tussen de Kennedytunnel en Antwerpen-West.

Najaar 2021 - 2022

Hondenzwemvijvers en recreatief fietspad door Het Rot.

Najaar 2021 - voorjaar 2023

Geluidsscherm langs de E17 kant Burcht. 

Voorjaar 2022 - najaar 2024

Fiets-, wandel- en ecobrug over de R1 ter hoogte van Sint-Anna Knooppunt.

Voorjaar 2023

Start geluidsberm langs de E17 aan complex Kruibeke.
 

Hoe vorderen de werken?

Momenteel worden de ontwerpen klaargemaakt zodat de nodige vergunningen aangevraagd kunnen worden. De opgegeven planning is dus voorlopig. Bovendien volgt de uitvoering van ieder onderdeel van Ringpark West ook zijn eigen ritme dat afhankelijk is van hoe snel de werken aan de snelweg vorderen. Een geluidsscherm of -berm aanleggen langs de snelweg kan bijvoorbeeld pas als de snelweg zelf afgewerkt is.

Hinder voor de omgeving

We doen er alles aan om tijdens de werken de hinder voor omwonenden, weggebruikers en bedrijven tot een minimum te beperken. Zo integreren we de bouw van de parkbrug over de R1 in de buurt van het verkeersknooppunt Antwerpen-West en de fiets-, wandel- en ecobrug aan het Sint-Annaknooppunt mee in de werken aan deze knooppunten. Hetzelfde doen we bij de aanleg van be

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte!

Wil je graag de meest actuele informatie in je mailbox? Schrijf je dan zeker in op onze algemene nieuwsbrief.