De Scheldetunnel biedt een derde optie om de Schelde over te steken, naast de Kennedy- en Liefkenshoektunnel. Deze tunnel verbindt Linkeroever met Rechteroever aan de noordzijde van de stad, net ten zuiden van de haven. Met een lengte van 1,8 kilometer beschikt de tunnel over drie rijstroken per richting en een aparte fietskoker. De constructie van de Scheldetunnel is wellicht het meest spectaculaire deel van de Oosterweelverbinding, een echt huzarenstukje!

Voordelen van de Scheldetunnel

  • Vlotte oversteek van Linkeroever naar de haven en het noorden van de stad, zonder omrijden. Dit verlicht de verkeersdruk op de Kennedytunnel en de zuidelijke helft van de Ring.

  • Minder file bij ongevallen op de Ring omdat het verkeer makkelijk kan worden omgeleid.

  • Nieuwe fietsroute tussen Linkeroever, de haven en de stad dankzij een afzonderlijke fietskoker van 6 meter breed.

De Scheldetunnel verbindt de linkeroever van Antwerpen met de zuidelijke haven en het Eilandje op de rechteroever. Op Linkeroever, sluit de tunnel aan op het verkeersknooppunt van de Ring en de E34 richting Knokke. De tunnel loopt ondergronds tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos door. Aan de rechteroever komt de tunnel bovengronds bij het Noordkasteel, waar deze aansluit op het verdiepte Oosterweelknooppunt.

Naast twee kokers voor snelwegverkeer, bevat de nieuwe Scheldetunnel ook een zes meter brede koker voor fietsers.
Naast twee kokers voor snelwegverkeer, bevat de nieuwe Scheldetunnel ook een zes meter brede koker voor fietsers.

Hoe ziet de Scheldetunnel eruit?

De tunnel heeft een lengte van 1,8 kilometer en beschikt over een aparte koker voor elke rijrichting. Er zijn drie rijstroken in beide richtingen, met een vluchtkoker in het midden van de tunnel en een afzonderlijke fietskoker van zes meter breed.

Hoe wordt de Scheldetunnel gebouwd?

We beginnen met het bouwen van acht tunnelelementen in Zeebrugge, die stuk voor stuk per sleepboot worden aangevoerd en vervolgens afgezonken op de voorbestemde locatie. De sterke stroming in de Schelde tijdens het afzinkproces maakt dit een uiterst uitdagende taak, waarbij water en zwaartekracht constant met elkaar wedijveren. Hoe we dit voor elkaar krijgen? Door gebruik te maken van de meest geavanceerde methoden die bovendien de bouwtijd aanzienlijk verkorten.

Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Eerst plaatsten we waterreservoirs in de tunnelelementen. Deze vullen we met water, waardoor de elementen op de bodem blijven wanneer we het bouwdok onder water zetten. Vervolgens pompen we het water uit de reservoirs, waardoor de tunnelelementen zullen drijven. Sleepboten verplaatsen dan de elementen stuk voor stuk naar hun definitieve locatie in Antwerpen. Hierdoor houden we tienduizenden vrachtwagens van de weg.

Met behulp van een GPS-systeem bepalen we de exacte locatie waar de tunnelelementen geplaatst moeten worden. Vervolgens vullen we opnieuw het waterreservoir van het element. Het tunnelelement zinkt naar de bodem van de Schelde, naar de speciaal daarvoor voorziene uitgraving.

De afzonderlijke tunnelelementen worden aan elkaar gezet. Speciale voegen tussen de elementen zorgen voor waterdichtheid. De sluitvoeg, de voeg tussen tunnelelement 7 en 8, wordt vervolgens volgestort met beton. Hiervoor maken we eerst onder water een speciale bekisting, zodat we de ruimte tussen de elementen kunnen droogpompen.

In een laatste fase werken we de  tunnel af. Extra waterdichtingen, wegverharding en tunneltechnische installaties maken de Scheldetunnel compleet en klaar voor gebruik.
 

Heraanleg Scheldedijken

Om de verschillende tunnelelementen aan beide zijden van de Schelde te verbinden met de tunnelingangen, onderbreken we lokaal de Scheldedijk. Op Rechteroever bouwen we eerst een tijdelijke dijk nabij de Scheldelaan om de zuidelijke haven te beschermen tegen overstromingen.

Op Linkeroever verhogen we de nieuwe Scheldedijk en verplaatsen deze verder landinwaarts. Hierdoor ontstaat er buiten de dijk extra ruimte voor slikken, schorren en een overstromingsbos.