Scheldetunnel
Het kroonjuweel van de Oosterweelverbinding
De nieuwe Scheldetunnel maakt in het noorden van Antwerpen de Ring rond. De tunnel verbindt het nieuwe Sint-Anna knooppunt op Linkeroever met het toekomstige op- en afrittencomplex van het Oosterweelknooppunt op Rechteroever, nabij het Noordkasteel.
Tijdlijn van de werken
Oktober 2021 - Januari 2022
Aanleg fietstunnel voor kruisen werfinrit Charles De Costerlaan
Najaar 2021
Aanleg aanmeerlocatie Linkeroever + fase 2 bomenrooi Sint-Annabos
Najaar 2022
Bouw tijdelijk Scheldedijk langs de Scheldelaan op Rechteroever
Begin 2023
Start maken bouwkuip op Linker- en Rechteroever
2024
Baggerwerken Schelde
Zomer 2024
Ruwbouw acht enorme tunnelelementen klaar
2025
Tunnelmond Linkeroever klaar voor aansluiting eerste tunnelelement
Zomer 2025
Afzinken eerste tunnelelement
2026
Installatie verkeers- en tunneltechnische installaties
2028
Fietskoker Scheldetunnel in gebruik
2030
Opening Scheldetunnel voor autoverkeer
Hoe vorderen de werken?
We zijn op drie locaties aan de slag voor de realisatie van de Scheldetunnel. Op Linkeroever tussen het Sint-Annabos en natuurgebied Blokkersdijk bouwen we aan de tunneltoerit die het knooppunt Sint-Anna zal aansluiten op de Scheldetunnel. Het verkeer komt uit op de rechteroever ter hoogte van het Noordkasteel en rijdt vanaf daar het toekomstige Oosterweelknooppunt op. De onderdelen van de Scheldetunnel worden gebouwd in een bouwdok in Zeebrugge, zo'n 123 kilometer van de stad.
Op Linkeroever gaan de betonwerken goed vooruit, eind 2024 zijn we hiermee klaar. Ook bouwen we hier aan een nieuwe, hogere Scheldedijk. De dijk wordt zo'n 300 meter landinwaarts gebracht. In de gewonnen ruimte in de Schelde leggen we een slikken- en schorrengebied aan, en ook een overstromingsbos. Zo geven we heel wat ruimte terug aan de natuur.
Aan het Noordkasteel, ter hoogte van de Total-site op rechteroever werken we aan de andere toerit. Het laatste onderdeel van de Scheldetunnel zal hierop aansluiten in 2026. De Scheldelaan is hier plaatselijk afgesloten tussen het kruispunt met de Oosterweelsteenweg en het kruispunt met de Kastelweg. In 2028 zal het fietsverkeer voor het eerst gebruik kunnen maken van de Scheldetunnel.
In het bouwdok van Zeebrugge bouwen we sinds begin 2023 aan de acht enorme onderdelen van de Scheldetunnel. Nu, anderhalf jaar later en mooi op schema, is de ruwbouw van de tunnelelementen klaar. We bereiden ze vanaf nu volop voor op hun transport en afzinkproces in de zomer van 2025.
Hinder voor de omgeving
We doen er alles aan om het verkeer tijdens de werken zo vlot en veilig mogelijk te houden, zowel voor fietsers, automobilisten als vrachtwagens. Daarom pasten we in de buurt van de werken nabij het Noordkasteel de kruispunten van de Kastelweg met de Oosterweelsteenweg en van de Scheldelaan met de Kastelweg aan. Zo kan je nog steeds makkelijk van en naar de haven rijden via de Royerssluis.
Kruispunt Kastelweg-Oosterweelsteenweg
Dit kruispunt werd uitgerust met verkeerslichten. Zo sla je makkelijker af van de Oosterweelsteenweg naar de Kastelweg of omgekeerd en kunnen ook fietsers er veilig oversteken.
Kruispunt Kastelweg-Scheldelaan
Rij je van de Kastelweg naar de Scheldelaan of omgekeerd, dan krijg je voortaan voorrang op het verkeer dat uit het doodlopende stuk van de Scheldelaan komt.