De Oosterweelverbinding zorgt ervoor dat je sneller op je bestemming aankomt, of je nu in Antwerpen, de omliggende gemeenten, of verder weg woont. Het vervoersmiddel maakt niet uit: auto, vrachtwagen, fiets of tram. Dankzij de voltooiing van de Ring, nieuwe fietspaden, talrijke fietsbruggen en extra parkeerplaatsen aan de rand van de stad, start je jouw reis altijd in een betere stemming.

Veiligere op- en afritten

We pakken het gevaarlijke in- en uitvoegen op de Antwerpse Ring aan, dat vaak tot ongevallen leidt. Bij de Kennedytunnel zijn de linkse in- en uitvoegstroken al vervangen door veiligere op- en afritten aan de rechterkant. Ook bij het Sportpaleis pakken we de riskante kruisbeweging aan tussen het verkeer naar afrit Deurne en het verkeer van de E34.

Minder file en meer alternatieven bij file

Niet alleen veiligere op- en afritten zorgen voor vlotter verkeer op de Ring. Door het rondmaken van de Ring kan deze efficiënter gebruikt worden. Vanaf Linkeroever naar de haven of het noorden van Antwerpen? De Kennedytunnel of Waaslandtunnel zijn niet langer de enige opties; de nieuwe Scheldetunnel biedt een vlotte doorsteek. Een gesloten Ring biedt bovendien een alternatief bij ongevallen: gebeurt er iets in het zuiden, dan is uitwijken naar het noorden mogelijk en omgekeerd. Dit voorkomt dat de Ring bij elk incident vastloopt, waardoor je minder tijd verliest in het verkeer. 

Minder sluipverkeer

Vlot verkeer op de Ring is ook de beste remedie tegen sluipverkeer in de omgeving. Zo houden we woonwijken leefbaar en beschermen we fietsers, wandelaars en buurtbewoners. 

Meer duurzame vervoersalternatieven 

Snel thuis, op je werk of bij vrienden? Dan is de wagen niet altijd de beste keuze. Met een elektrisch deelfietsensysteem, 35 kilometer aan nieuwe fietspaden langs beide oevers van de Schelde en meerdere fietsbruggen over de Ring en E34 is fietsen nu sneller, veiliger en haalbaarder dan ooit. Kom je van verder met de wagen en wil je naar de stad? Dan wissel je vlot je auto voor de fiets, bus of tram aan één van de drie Park and Rides aan de rand van de stad. 
 

Ringpark-West-Fietsbrug-E17-Zwijndrecht-Burcht
Ringpark-West-Fietsbrug-E17-Zwijndrecht-Burcht

Ontdek hieronder hoe we jouw traject of buurt verbeteren

Toekomstbeeld R1 Merksem en Luchtbal Bermenlandschap
Toekomstbeeld R1 Merksem en Luchtbal Bermenlandschap

Omgeving Antwerpen Noord

Het Viaduct van Merksem verdwijnt. Dankzij een gedeeltelijke ondertunneling van de Ring, komt er ruimte vrij voor stad en omgeving. Drie volledige aansluitingspunten met de Ring aan het Sportpaleis, de Groenendaallaan en het Noordkasteel zorgen ervoor dat bewoners van het Eilandje, Antwerpen-Noord, Deurne, Borgerhout en Merksem vlot de Ring in alle richtingen oprijden. Vrachtwagens en doorgaand verkeer hebben na de heraanleg geen reden meer om de Ring te vermijden. Gevolg? Minder verkeersdrukte in Merksem en Luchtbal.

Lees over de bouw tijdelijke R1 “Bypass”

Omgeving Sportpaleis

Het op- en afrittencomplex Schijnpoort bij het Sportpaleis wordt uitgebreid met een extra aansluiting naar het noorden. Hierdoor ontstaat een volledig wegencomplex, waardoor meer verkeer op de Ring blijft en minder door de woonwijken van Deurne, Merksem en Borgerhout rijdt. Om het lokale verkeer op de Schijnpoortweg vlotter te maken, verplaatsen we het op- en afrittencomplex enkele honderden meters zuidelijker, met een nieuwe verbinding over de verdiepte Ring. De rijstroken komen er grotendeels in een dieperliggende sleuf te liggen. Dankzij deze ingrepen pakken we sluipverkeer aan, en door de afbraak van het Viaduct van Merksem gaat de omgeving er sterk op vooruit.
 

Toekomstbeeld Passerelle Schijnpoort
Toekomstbeeld Passerelle Schijnpoort
Toekomstbeeld Passerelle Schijnpoort
Toekomstbeeld Passerelle Schijnpoort

Omgeving Schijnpoort 

Een opmerkelijke ingreep is de nieuwe fietsbrug en passerelle bij de Schijnpoortweg, waar fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken tussen Spoor Oost, het Sportpaleis, de Lotto Arena en het Ringfietspad. Fietsers hebben geen last meer van het verkeer op de Noordersingel en de Schijnpoortweg. Op de begane grond zorgen verkeerslichten ervoor dat je als fietser of voetganger de kruispunten veilig kan oversteken. Het Ringfietspad wordt verder verlengd via de groene bermen langs de verdiepte Ring. Zo creëren we tussen het noorden van Merksem en Borgerhout een autovrije fietsverbinding die maar liefst 5,4 km lang is.
 

De Schelde oversteken

De nieuwe Scheldetunnel biedt een extra optie om de Schelde over te steken van Linkeroever naar Rechteroever en omgekeerd. Deze tunnel begint ondergronds nabij het Sint-Annabos op Linkeroever en komt boven bij het Noordkasteel op Rechteroever, wat een vlotte verbinding tussen Linkeroever, de haven en het Eilandje mogelijk maakt. Voetgangers en fietsers kunnen ook gemakkelijk gebruikmaken van de Scheldetunnel dankzij een aparte koker van 6 meter breed. De Scheldetunnel sluit aan op het nieuwe Oosterweelknooppunt, dat weer verbonden is met de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal, waardoor je snel op de Ring richting Nederland of het zuiden van de stad rijdt. Op de baan wordt het aangenamer omdat het verkeer beter verdeeld wordt: afhankelijk van de verkeersdrukte of ongevallen word je via de Scheldetunnel, Kennedytunnel of Liefkenshoektunnel geleid. De Waaslandtunnel dient enkel nog voor lokaal verkeer.

Lees over de voorbereidende werken bouw Scheldetunnel

Naast twee kokers voor snelwegverkeer, bevat de nieuwe Scheldetunnel ook een zes meter brede koker voor fietsers.
Naast twee kokers voor snelwegverkeer, bevat de nieuwe Scheldetunnel ook een zes meter brede koker voor fietsers.
Beeld van Antwerpen-West, van boven Burcht
Beeld van Antwerpen-West, van boven Burcht

Omgeving Linkeroever 

Op Linkeroever is de omgeving er flink op vooruit gegaan. Sinds mei 2024 maak je hier volledig gebruik van vernieuwde snelwegen en nieuwe knooppunten. Wie de auto wil laten staan kan deze parkeren in de nieuwe Park and Ride. Hier stap je gemakkelijk over op het openbaar vervoer of neem je een deelfiets naar je bestemming. Met wel 16 kilometer aan nieuwe fietspaden en fietsbruggen kan je een groot deel van je traject met de fiets afleggen. Het is voor de buurtbewoners ook een stuk aangenamer wonen, langs de snelwegen staan namelijk geluidsbermen en -schermen die het geluid van de snelweg verminderen. Tenslotte verbinden we alle natuurgebieden met elkaar zodat zij samen één geheel vormen, Ringpark West. 

Lees meer over bouw nieuw knooppunt Sint-Anna en Antwerpen-West en de uitbreiding van het fietsnetwerk op Linkeroever en Zwijndrecht

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal vertelt van de Oosterweelverbinding.