#Ademruimte

Of je nu woont, werkt of gewoon een bezoekje brengt aan ‘t Stad, meer groen en een rustig plekje om te vertoeven vinden we allemaal prettig. Met Oosterweel gaan we niet alleen voor vlotter en veiliger verkeer, maar ook voor een aangenamere stad. Dat betekent meer parken en minder lawaai langs de Ring van druk verkeer. Oosterweel verbetert ook op veel plaatsen de luchtkwaliteit. ’t Stad krijgt zo weer ademruimte en bewoners en bezoekers kunnen er genieten van een gezondere omgeving. 

Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal (3)
Ringpark Groenendaallaan - simulatiebeeld © Ontwerpteam Ringpark Groenendaal (3)

Meer ruimte

De Oosterweelverbinding brengt de Ring meer in harmonie met haar omgeving en creëert extra ruimte om te ontspannen en te wonen. Door het verkeer deels onder de grond te sturen, komt er plaats bij voor extra groen en nieuwe fiets- en wandelpaden. Hele buurten kunnen zo weer openbloeien en één worden met de rest van de stad.

Denk maar aan de buurten rond het Viaduct van Merksem. Het is moeilijk voor te stellen, maar met de Oosterweelverbinding verdwijnt dit viaduct. We leggen de Antwerpse Ring in een dieperliggende sleuf. Langs de sleuf leggen we een groen bermenlandschap met fiets- en wandelpaden aan. Sommige delen van de snelweg worden zelfs overkapt. Daardoor verdwijnt de snelweg niet alleen uit het zicht, maar ontstaat er ook nieuwe ruimte voor recreatie en parken

Meer groen

Antwerpen wordt groener. Langs de Ring komen er maar liefst 7 Ringparken. De Oosterweelverbinding maakt samen met de Ringparken deel uit van de ‘Grote Verbinding’. Een geheel van projecten die van Antwerpen een beter bereikbare en meer leefbare plek maken met meer groen en schonere lucht. Dat betekent meer groen op wandelafstand om te sporten, te spelen of te chillen. 

De uitvoering van 5 van deze Ringparken is verbonden met de werken aan de Oosterweelverbinding. Zoals bijvoorbeeld Ringpark West op Linkeroever dat al volop vorm krijgt. De snelwegen verdwijnen er achter groene geluidsbermen en hoge geluidsschermen waardoor je er rustiger woont, werkt, wandelt of fietst. De nu nog versnipperde natuurgebieden worden er met elkaar verbonden via ecoducten, beekjes en fiets- en wandelpaden waardoor mensen en dieren zich vrijer kunnen verplaatsen in de natuur. En door het vervolledigen van het fietsnetwerk met 16,5 kilometer aan nieuwe fietssnelwegen, -paden en -bruggen komt er eindelijk een vlotte verbinding met de haven, de rechteroever en het Waasland.

Lees meer over Ringpark West

Ringpark-West-Parkbrug-R1-bovenaanzicht
Ringpark-West-Parkbrug-R1-bovenaanzicht
Geluidsschermen langs de snelweg verminderen de overlast voor de omwonenden
Geluidsschermen langs de snelweg verminderen de overlast voor de omwonenden

Minder geluidsoverlast

De Oosterweelverbinding legt grote delen van de Ring in sleuven, tunnels of overkappingen. Dit zorgt voor minder geluidsoverlast in Merksem, Deurne-Noord en in de wijken Luchtbal en Dam. Met de bouw van de Scheldetunnel zorgen we voor een extra Scheldekruising langs waar je vlot van Linkeroever naar de haven of de Ring rijdt via het noorden van de stad. De drukke Kennedytunnel en dus ook de zuidelijke helft van de Ring worden zo ontlast. Minder en vlotter verkeer betekent ook minder geluidsoverlast voor het zuidelijke deel van de stad. Ook de linkeroever gaat er fel op vooruit dankzij een stil wegdek, groene bermen en geluidsschermen die het geluid langsheen de niet-overdekte delen van de Ring met 10 decibel terugdringen. Dat komt neer op maar liefst de helft  minder lawaai voor wie hier woont of werkt.

Schonere lucht

Tot slot draagt Oosterweel ook bij tot een betere luchtkwaliteit. Minder en vlotter verkeer op de Ring, minder sluipverkeer in de woonwijken en een gedeeltelijke overkapping  van de Ring betekent immers minder luchtverontreiniging voor de omgeving.

Simulatiebeeld Ringpark Schijn
Simulatiebeeld Ringpark Schijn

De overkapping zal de levenskwaliteit enorm verbeteren. Vandaag worden speeltuinen langs de Ring niet gebruikt omdat ze omringd zijn door lawaaierig en ongezond verkeer.

Roeland Samson, professor milieu-ecologie Universiteit Antwerpen

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal brengt van de Oosterweelverbinding. Of beter: de vele verhalen van Oosterweel.