Render oosterweel

Vaartkaai vanaf begin 2024 afgesloten tot einde Oosterweelwerken

Vanaf maandag 8 januari 2024 wordt de Vaartkaai in Merksem afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. De afsluiting is nodig aangezien de Vaartkaai vanaf begin volgend jaar deel zal uitmaken van de werfzone. We roepen op om de omgeving zoveel mogelijk te vermijden en mogelijke alternatieven te bekijken via www.slimnaarantwerpen.be.

Fase 1: Knip in Straatsburgdok Noordkaai, Vaartkaai enkelrichting

Op maandag 8 januari wordt de Straatsburgdok Noordkaai geknipt ter hoogte van de Vosseschijnstraat. Hierdoor wordt de Vaartkaai enkelrichting voor verkeer richting Schoten. Verkeer richting stad of haven leiden we om via de Groenendaallaan. Het bedrijventerrein op de hoek van de Straatsburgdok Noordkaai en Vosseschijnstraat blijft bereikbaar via de Noorderlaan ventweg.

Fietsers kunnen in beide rijrichtingen de Vaartkaai gebruiken. Voor de knip in de Straatsburgdok Noordkaai leiden we de fietsers om via de Noorderlaan ventweg.

dronebeeldstraatsburgdokvaartkaaiflywel15-12-20234.jpg


In het Straatsburgdok bouwen we een grote betoncentrale.

Fase 2: Vaartkaai volledig afgesloten tussen Bredabaan en Noorderlaan ventweg

Midden februari* start Lantis vervolgens met de bouw van de Bypass**, de tijdelijke snelweg naast de huidige Ring. De Vaartkaai tussen de Bredabaan/IJzerlaanfietsbrug en Noorderlaan ventweg valt vanaf dan binnen de werf en wordt – ook voor fietsers - afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken.

Fiets lokaal om:

  • Via de Bredabaan, Blijvoort, Winterling en de Groenendaallaan. Deze omleidingsroute pasten we hier al op aan met een fietsstraat, nieuwe fietsoversteken en een dubbelrichtingsfietspad langs de Groenendaallaan.
  • Via de IJzerlaanfietsbrug. De aanrijhellingen van deze brug passen we aan, zodat ze tijdens onze werken maximaal open kan blijven.

Of kies met de fiets al vroeger in je traject voor een andere route:

  • Via de Turnhoutsebaan.
  • Via de Masurebrug en Noorderlaan.

Met de wagen rijd je lokaal om via de Groenendaallaan. Van of naar de gemeentes ten noord-oosten van Antwerpen rijd je via de Bisschoppenhoflaan.

dronebeeldvaartkaaiflywel15-12-202334.jpg


Vanaf midden februari is de Vaartkaai volledig afgesloten tussen de IJzerlaanfietsbrug/Bredabaan en de Noorderlaan ventweg.

Doorkijk naar de andere Oosterweelwerven voor 2024

Op Linkeroever zijn de werken aan de nieuwe snelwegen en knooppunten bijna klaar en verleggen we onze focus naar het verder inrichten van een meer leefbare omgeving. “Zo werken we er onder andere de geluidsbermen en -schermen af, planten we veel nieuw groen aan en maken we dankzij kilometers nieuwe fietsverbindingen van de fiets een volwaardig alternatief voor de wagen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. De bouw van de nieuwe Scheldetunnel loopt op volle toeren en eind 2024 zijn alle tunneldelen klaar om ze begin 2025 naar Antwerpen te brengen.”

Lantis start niet alleen met de bouw van de Bypass, waarbij ze ter hoogte van het Sportpaleis over een lengte van ongeveer een kilometer één rijstrook innemen op de R1 richting Nederland en de maximum snelheid verlagen naar 70 km/uur. Na de vele voorbereidende werken begint de bouw van het Oosterweelknooppunt in de Antwerpse haven ook midden volgend jaar. We steken daarnaast ook de schop in het water voor de aanleg van de Kanaaltunnels die onder het Albertkanaal gebouwd worden en de Antwerpse Ring helemaal rond zullen maken”, gaat minister Peeters verder.

Samen door de Oosterweelwerken

Dankzij de Oosterweelverbinding zal het verkeer tussen stad, haven en rand vlotter verlopen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van. Maar eerst moeten we samen door de werken.  Verwachten we hinder? Ja, maar we doen er alles aan om Antwerpen en haar omgeving bereikbaar te houden.

Bart Van Camp, directeur Omgeving bij Lantis pikt in: “De voorbereiding van deze grootschalige openhartoperatie is al even aan de gang. De voorbije jaren bouwde Lantis onder andere nieuwe Park + Ride gebouwen in het noorden van de stad. We vernieuwden en verbeterden belangrijke fietsverbindingen en werkten missing links weg. We bouwden een fietsbrug over het Albertkanaal en rolden een netwerk van elektrische deelfietsen uit. Alles is voorhanden om de wagen te laten staan en vaker te kiezen voor een alternatief.”

Bovendien starten we binnenkort met het grootste minder hinder project: de bouw van de tijdelijke snelweg, de Bypass. Die tijdelijke brug is nodig om het Viaduct van Merksem af te breken, de snelweg onder de grond te steken, de Antwerpse Ring helemaal rond te maken én tegelijk het snelwegverkeer rijdend te houden.

donkeyrepublicstadantwerpen.jpg

Gerelateerd nieuws