Render oosterweel

Eerste vrachtschip meert aan langs Beatrijslaan

Meer over

Na 4 maanden bouwen is het aanmeerplatform ter hoogte van de Beatrijslaan in gebruik. Een vrachtschip legde er woensdagmorgen aan om de eerste lading van 2 750 ton betongranulaten te lossen voor de Oosterweelwerken op Linkeroever. Omgerekend houden we met deze eerste vracht maar liefst 120 vrachtwagens van de weg. 

Het gebruik van de aanmeerlocatie

Nadat een vrachtschip is aangemeerd, wordt de lading overgeladen op vrachtwagens. Vanuit de Beatrijslaan rijden deze vrachtwagens naar een netwerk van werfwegen om de verschillende werven van de Oosterweelverbinding op Linkeroever en in Zwijndrecht te bevoorraden.

Waarom is dit aanmeerplatform nodig?

Tijdens de Oosterweelwerken willen we zo veel mogelijk grond en werfmateriaal per schip aan- en afvoeren. Dankzij dit platform belasten we het wegennet niet extra met werfverkeer. 

Wat betekent dat voor de volledige duur van de Oosterweelwerken op Linkeroever/in Zwijndrecht?

In totaal zal Rinkoniên - de aannemer van de Oosterweelwerken op Linkeroever en in Zwijndrecht - over een periode van 4 jaar 270.000 m³ grond en 600.000 ton betongranulaten aanvoeren via het water. Dit komt neer op 34.000 vrachtwagens die zich niet op het wegennet zullen bevinden.

Wanneer wordt het aanmeerplatform gebruikt?

Het gebruik van het aanmeerplatform ter hoogte van de Beatrijslaan is beperkt tot 75 dagen per jaar. We doen dit om de Beatrijslaan niet teveel te belasten.

Na de Oosterweelwerken wordt het aanmeerplatform afgebroken en de oever in zijn oorspronkelijke staat hersteld.

Gerelateerd nieuws