Render oosterweel

Bouw werfbrug aan Oosterweelsteenweg start 7 augustus

Ter hoogte van het Noordkasteel starten we op 7 augustus met de bouw van een werfbrug. Deze brug zorgt ervoor dat werfverkeer en het (fiets)verkeer op de Oosterweelsteenweg elkaar veilig en zonder conflicten kunnen kruisen. Dit najaar verleggen we de Oosterweelsteenweg plaatselijk, zodat deze onder de werfbrug doorgaat.

De afgelopen maanden bereidden we volop de start van de bouw van het Oosterweelknooppunt voor. Zo werd het groen in de werfzone verwijderd, net als de invassieve exotische plant ‘Japanse Duizendknoop’. Het Samgadok werd afgesloten van de dokken en gevuld met grond, de spoorballast van de oude spoorlijn verwijderd. Midden juni namen we ook het eerste deel van de tijdelijke wegen in gebruik, die aansluiten op de tijdelijke wegen rond de renovatiewerken van de Royerssluis.

Verlegde Oosterweelsteenweg houdt haven bereikbaar

Op maandag 7 augustus start met de bouw van een werfbrug de volgende fase van deze voorbereidende werken. Deze werfbrug maakt deel uit van een netwerk aan werfwegen, die ervoor zorgen dat we ons werfverkeer zoveel mogelijk van de openbare weg kunnen weghouden. De Oosterweelsteenweg wordt hier de komende maanden regelmatig verlegd. We moeten hier namelijk een oude fietstunnel uitbreken, kabels en leidingen verleggen én ruimte vrijmaken voor de Oosterweelknoop. Door de Oosterweelsteenweg in verschillende fases te verleggen, houden we de haven bereikbaar. Die verlegde Oosterweelsteenweg zal vanaf eind november, begin december onder de werfbrug door lopen. Op dat moment wordt ook het kruispunt van de Oosterweelsteenweg met de Kastelweg aangepast.

bouwongelijkvloersekruisingoosterweelknooppunt.jpg
Ter hoogte van het Noordkasteel bouwen we een werfbrug om het (fiets)verkeer op de Oosterweelsteenweg van ons werfverkeer te scheiden. 

Bouw Oosterweelknooppunt start eind 2023

Op het einde van 2023 starten we ter hoogte van het Samgagebouw met de bouw van het Oosterweelknooppunt. We schuiven nadien stelselmatig op richting westen en Scheldetunnel. 

Het toekomstige op- en afrittencomplex in het zuidelijk deel van de haven, geeft de haven en het Eilandje een rechtstreekse aansluiting op de Antwerpse Ring. Het complex vormt de schakel tussen de Scheldetunnel en de Kanaaltunnels. In de toekomst rij je van hieruit naar Linkeroever via de Scheldetunnel of naar het noordelijk deel van de Ring via de Kanaaltunnels. De nieuwe aansluiting zal het (vracht)verkeer richting Groenendaallaan en Schijnpoort aanzienlijk verminderen.

Het knooppunt ligt verzonken in het landschap. De rijstroken voor het snelwegverkeer liggen tot wel 29 meter onder het gezichtsveld. Om zo weinig mogelijk groen in te nemen, werd het bovendien zo compact mogelijk gemaakt. Het knooppunt wordt daarnaast ook deels overkapt. Op die bijgemaakte ruimte komt het Ringpark Noordkasteel.

toekomstbeeldoosterweelknoop1.jpg
Het Oosterweelknooppunt is een groot op- en afrittencomplex in het zuiden van de Antwerpse Haven. Zo krijgen het Eilandje en de haven een rechtstreekse aansluiting op de rondgemaakte Ring van Antwerpen.

Gerelateerd nieuws