[t001_01_main.tpl.php]

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kan je onze site vlot bezoeken.

www.browsehappy.com

Kanaaltunnels

De kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Ring. De vier tunnelkokers starten aan het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal. Onder de Noorderlaan splitsen ze in een noordelijke en zuidelijke aansluiting op de Ring.

Voordelen van het bouwen van de kanaaltunnels

Door de kanaaltunnels aan te leggen:

  • kan je vanuit de zuidelijke haven en het Eilandje via de snelweg aansluiten op de Antwerpse Ring en omgekeerd.
  • is er nauwelijks impact op de omgeving omdat het snelwegverkeer in tunnels onder het Albertkanaal wordt geleid.

Waar komen de kanaaltunnels?

De kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt met de Antwerpse Ring.

Vereenvoudigde overzichtskaart Kanaaltunnels

De tunnels vertrekken aan het Amerikadok en liggen onder het Albertkanaal. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen de tunnels zich.

De onderste twee tunnelkokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Nederland (A12 en E19).

De bovenste twee kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring voor het verkeer van en naar Hasselt (E313), Eindhoven (E34) en Brussel (E19).

Lees meer over de aanleg van het Oosterweelknooppunt >
Lees meer over de aansluiting van de kanaaltunnels op de R1-Noord >

Bovenaanzicht op de ingang van de kanaaltunnels ter hoogte van de Oosterweelknoop (simulatiebeeld door RoTS)

Hoe zien de kanaaltunnels eruit?

Dwarsdoorsnede van de kanaaltunnels

De kanaaltunnels bestaan uit 4 tunnelkokers die 2-aan-2 gestapeld liggen. Elke koker telt twee rijstroken en een pechstrook. In het midden is er een vluchtgang. Zowel de tunnels richting noorden als richting zuiden zijn ongeveer 2500 meter lang.

Hoe worden de kanaaltunnels gebouwd?

De verschillende fases van de bouw van de kanaaltunnels

Eerst worden damwanden geplaatst in het Albertkanaal tot in de Boomse klei. Het water van het Albertkanaal wordt weggepompt tussen deze wanden. Doordat de Boomse klei geen water doorlaat, ontstaat er een droge bouwkuip.

In deze bouwkuip worden eerst de wanden van de kanaaltunnels gebouwd. Deze wanden gaan 20 tot 30 meter diep. De grond op de bodem van het kanaal wordt weggegraven waarna het tunneldak op deze wanden wordt geplaatst. Vanaf dat moment kunnen de damwanden worden verwijderd en keert het water terug boven het tunneldak.

Terwijl de schepen boven het tunneldak opnieuw in het Albertkanaal kunnen varen, worden de tunnels ondergronds verder gebouwd: van boven naar onder. Onder het tunneldak wordt de grond weggegraven totdat de tussenvloeren geplaatst kunnen worden. De bovenste tunnelkokers zijn klaar. Hetzelfde gebeurt onder deze tussenvloeren voor de bouw van de onderste tunnel. Het resultaat zijn gestapelde tunnels onder de bodem van het Albertkanaal.

[/t001_01_main.tpl.php]