Op de werf
Minder en duurzamer werftransport
Wist je dat Oosterweel ook zijn steentje bijdraagt om zo veel mogelijk vrachtwagens van de weg te houden tijdens de werken? Beton, asfalt, staal, grond. Allemaal materialen die aan- en afgevoerd moeten worden van en naar de werf. En dan hebben we het nog maar over een fractie gehad. Veel extra verkeer zou je denken. Dat klopt. Daarom maken we beton ter plaatse, vervoeren we bouwmateriaal over het water en leggen we speciale werfwegen aan. Zo belasten we zo weinig mogelijk de bestaande wegen.
Transport over water van werfmateriaal
Het aan- en afvoeren van materialen brengt zoals gezegd heel wat extra verkeer met zich mee. Met de werken aan de Oosterweelverbinding proberen we dat te omzeilen door zo veel mogelijk materialen via het water aan- of af te voeren. Daarvoor leggen we langs de verschillende werfzones plekken aan waar schepen kunnen aanmeren. Zo is er voor de werken op Linkeroever momenteel eentje in Burcht. Ook voor de bouw van de Scheldetunnel komt er zowel een aanmeerlocatie op de linker- als de rechteroever van de Schelde.
Eerste schip op aanmeerlocatie Linkeroever
Betoncentrale in Antwerpen-West
Eigen beton- en bentonietcentrales
Op onze werven voorzien we waar mogelijk eigen beton- en bentonietcentrales. Beton-wat? Ja je leest het goed: betoniet. Dat lijkt een beetje op beton, maar dan extra waterdicht. Ideaal voor de bouw van een Scheldetunnel of bouwwerken op vochtige ondergrond. Door deze materialen op de werf zelf te maken, sparen we heel wat ritten uit naar de vaak afgelegen centrales.
Lees meer over de duurzame werf
Lees meer over de huisvesting tijdens de Oosterweelweken
Lees meer over veiligheid op de werf
Meer weten over de Oosterweelverbinding?
Lees ons online magazine dat het verhaal vertelt van de Oosterweelverbinding.