Speciale werfwegen

Alleen al op onze werf op Linkeroever hebben we 10 km aan werfwegen. Dat zijn wegen die enkel toegankelijk voor werfverkeer of hulpdiensten en ervoor zorgen dat vrachtwagens en consoorten van punt A naar punt B op de werf kunnen rijden zonder daarvoor bestaande wegen te gebruiken. Handig voor ons, minder extra verkeer voor jou op de baan. 

Geen werfweg mogelijk? Dan zoeken we naar een aangepaste verkeersinrichting zodat werfverkeer maximaal gescheiden wordt van het gewone verkeer. Transporten die geen gebruik kunnen maken van werfwegen, plannen we in op momenten waarop het gewoonlijk rustig is op de baan.

Minder en duurzamer werftransport 

Wist je dat Oosterweel ook zijn steentje bijdraagt om zo veel mogelijk vrachtwagens van de weg te houden tijdens de werken? Beton, asfalt, staal, grond. Allemaal materialen die aan- en afgevoerd moeten worden van en naar de werf. En dan hebben we het nog maar over een fractie gehad. Veel extra verkeer zou je denken. Dat klopt. Daarom maken we beton ter plaatse, vervoeren we bouwmateriaal over het water en leggen we speciale werfwegen aan. Zo belasten we zo weinig mogelijk de bestaande wegen.

Transport over water van werfmateriaal

Het aan- en afvoeren van materialen brengt zoals gezegd heel wat extra verkeer met zich mee. Met de werken aan de Oosterweelverbinding proberen we dat te omzeilen door zo veel mogelijk materialen via het water aan- of af te voeren. Daarvoor leggen we langs de verschillende werfzones plekken aan waar schepen kunnen aanmeren. Zo is er voor de werken op Linkeroever momenteel eentje in Burcht. Ook voor de bouw van de Scheldetunnel komt er zowel een aanmeerlocatie op de linker- als de rechteroever van de Schelde. 

Eerste schip op aanmeerlocatie Linkeroever
Eerste schip op aanmeerlocatie Linkeroever
Betoncentrale in Antwerpen-West
Betoncentrale in Antwerpen-West

Eigen beton- en bentonietcentrales

Op onze werven voorzien we waar mogelijk eigen beton- en bentonietcentrales. Beton-wat? Ja je leest het goed: betoniet. Dat lijkt een beetje op beton, maar dan extra waterdicht. Ideaal voor de bouw van een Scheldetunnel of bouwwerken op vochtige ondergrond. Door deze materialen op de werf zelf te maken, sparen we heel wat ritten uit naar de vaak afgelegen centrales.

Meer weten over de Oosterweelverbinding?

Lees ons online magazine dat het verhaal brengt van de Oosterweelverbinding. Of beter: de vele verhalen van Oosterweel.