Plaatsing steunpalen tussen knooppunt Sint-Anna en Scheldetunnel
Meer over
De afzinkoperaties van de nieuwe Scheldetunnel naderen stilaan de rechteroever, maar ook op Linkeroever wordt hard verder gewerkt. Daar bouwen we aan de toekomstige aansluiting tussen het knooppunt Sint-Anna en de inrit van de Scheldetunnel.
Tot en met maart plaatsen we hier een reeks steunpalen. De palen versterken de ondergrond in de aangrenzende bermen. Ze dienen ook als draagstructuur voor het toekomstige fietspad vanaf het knooppunt Sint-Anna naar de fietskoker van de Scheldetunnel. Ontdek het eindbeeld van deze verbinding via www.oosterweelverbinding.be/toekomstbeeld.
Wat is de impact van deze werken?
We trillen de palen in de grond. Soms moeten we ze dieper in de grond kloppen. In de buurt kan je dan trillingen en een kloppend geluid horen. Je kan steeds de meest actuele informatie over geluidshinder raadplegen via www.oosterweelverbinding.be/geluid.
Vanaf 17 november tot en met maart 2026 plaatsen we steunpalen in de grond tussen het knooppunt Sint-Anna en de inrit van de Scheldetunnel. De palen verstevigen de ondergrond in de aangrenzende bermen.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel verbindt de linkeroever van Antwerpen met de zuidelijke haven en het Eilandje op de rechteroever. Op Linkeroever, sluit de tunnel aan op het verkeersknooppunt van de Ring en de E34 richting Knokke. De tunnel loopt ondergronds tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos door. Aan de rechteroever komt de tunnel bovengronds bij het Noordkasteel, waar deze aansluit op het verdiepte Oosterweelknooppunt.
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.