Ontdek dit weekend het digitale hart van de Oosterweelverbinding
Meer over
Wie denkt dat het rond maken van de Antwerpse Ring gelijk staat met het aanleggen van tunnels, denkt daar na een bezoek aan het Flanders Technology & Innovation Slotfestival in Antwerpen wellicht anders over. Want de infrastructuur die ervoor moet zorgen dat de mobiliteit rond Antwerpen weer vlot wordt getrokken, is niet ‘zomaar’ infrastructuur, maar slimme infrastructuur. Dankzij deze slimme infrastructuur zorgen we ervoor dat de snelweg die vandaag wordt aangelegd een “open netwerk” is dat kan communiceren met de wijde omgeving.
"Technologie evolueert razendsnel. Zaken die je vandaag nog niet kan bedenken, kunnen morgen een realiteit zijn. In die context creëren wij een bouwwerk dat voor de komende 100 jaar mee moet zijn met zijn tijd", schetst Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis, "de uitdaging voor de realisatie van de Oosterweelverbinding. Dankzij slimme infrastructuur creëren we een maximale meerwaarde voor de omgeving en de gebruikers."
Een voorbeeld is autonoom rijden. De vraag is niet of het er komt, maar wel wanneer. En de eerste plek waar dat mogelijk zal zijn, is een tunneltracé omdat dat een heel gecontroleerde omgeving is. Vandaag zullen we de sensoren die dat mogelijk maken nog niet kunnen voorzien omdat ze simpelweg nog niet bestaan. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat de mogelijkheid in het IT-platform geïntegreerd kan worden. Want het systeem voor elke aanvulling of nieuwigheid telkens opnieuw bouwen is geen optie. Dan swingen de aanpassingskosten de pan uit.
Een ander voorbeeld is het onderhoud van infrastructuur. Normaal gezien wordt een tunnel periodiek gesloten voor onderhoud en inspecties, en dat zorgt voor hinder voor de weggebruiker. Dankzij slimme infrastructuur kunnen we er echter voor zorgen dat de tunnel minder frequent dicht moet, zelfs tijdens bepaalde inspecties. Hoe dat kan, onderzoeken we nu. Zo lopen er bijvoorbeeld tests met drones die in onze leidingkokers vliegen om zo een digitale weergave van het complex te creëren. Op die manier kunnen we detecteren of er scheurtjes zijn en de status ervan opvolgen zonder dat we ter plaatse een manuele inspectie moeten uitvoeren. Het systeem wordt op die manier slimmer en kan sneller beslissingen nemen dan een persoon. Zo besparen we geld én tijd.
Drones, radartechnologie en een VR-ervaring
Benieuwd waar we al staan? Tijdens het slotfestival ontdek je in de Oosterweeltent hoe we vandaag de meest recente dronetechnologie inzetten voor de bouw van het Oosterweelproject. Van het nauwkeurig in kaart brengen van de vooruitgang van de bouwwerken tot het creëren van gedetailleerde 3D-modellen met behulp van geavanceerde lasersensoren.
Ook Navtech Radar maakt zijn opwachting op de Oosterweelstand. Lantis werkt vandaag al met Navtech Radar samen om de veiligheid in de toekomstige verkeerstunnels te verzekeren. We testen 360-graden radartechnologie om incidenten in tunnels te detecteren, waarbij stilstaande voertuigen, voetgangers, brokstukken ... binnen enkele seconden worden gedetecteerd. Operatoren ontvangen onmiddellijk een waarschuwing en kunnen het verkeer snel waarschuwen. Zo zal technologie ons helpen om een vlotte en veilige doorstroming te garanderen.
Drone inspectie FTI 3
Een symbolische locatie
De Oosterweelstand staat pal onder het viaduct van Merksem, dat dankzij de Oosterweelverbinding aan haar laatste jaren bezig is. Het viaduct wordt afgebroken en in de plaats komt een dieperliggende Ring die maximaal overkapt wordt. Zo komt er ter hoogte van het Sportpaleis boven op de snelweg een nieuw park. Om deze werken mogelijk te maken, startte bouwheer Lantis eerder deze maand met de bouw van een tijdelijke snelweg naast het viaduct, de Bypass. Kijk zeker eens naar boven bij je bezoek, want het zal er hier in de toekomst helemaal anders uitzien.
Flanders Technology & Innovation Slotfestival in Antwerpen