Tijdelijke opslagplaatsen knooppunt Antwerpen-Noord (A12 x R1)
De Oosterweelwerken, waarbij we een nieuwe, verdiepte snelweg aanleggen, en grotendeels in tunnels onder de grond, zijn een immense bouwopgave. De werken vragen heel wat materiaal en grondstoffen, maar tegelijk graven we ook enorme hoeveelheden grond op. We bouwen de Oosterweelverbinding in een stedelijke omgeving, waar we heel weinig ruimte beschikbaar hebben.
Door het aanleggen van Tijdelijke Opslagplaatsen of TOP’s kunnen we de gronden tijdelijk in de buurt van de werken stockeren. Zo verminderen we de hoeveelheid werftransport dat noodzakelijk is om de werken uit te voeren. We breiden tegelijkertijd ook ons werfwegennet uit zodat het werfverkeer tussen de opslagplaatsen en onze werven zo weinig mogelijk de openbare weg moet gebruiken.
TOP A12
In het knooppunt Antwerpen-Noord – waar de E19 en A12 samenkomen – vonden we de ideale locatie om een TOP aan te leggen. Hier zullen we de komende jaren materiaal, gronden (325.000m³) en puin (17.600m³) stockeren. Een breekinstallatie zal het puin van afgebroken infrastructuur – zoals oude rioleringen, het Viaduct van Merksem en later de Bypass zelf – recycleren tot het opnieuw een grondstof wordt.
De TOP is vlot bereikbaar via de omliggende snelwegen en we sluiten deze ook rechtstreeks aan op ons netwerk van werfwegen. In januari 2025 legden we hiervoor nog een werfbrug over de A12. Zo blijven we met het werfverkeer maximaal van de openbare weg en vermijden we gevaarlijke kruisingen met andere weggebruikers.
TOP Laagland
Aan de oostzijde van de E19, net naast de uitvoeger van de R1 naar de A12 – plannen we nog een tijdelijke opslagplaats voor materiaal en grond. We dienden hiervoor eind juni een omgevingsvergunning in.