Render oosterweel

“We hadden drie jaar. Acht tunneldelen. We haalden alles uit de kast om die deadline te halen... en dat is gelukt.”

De deadline lag al jaren vast: in de zomer van 2025 moet het eerste tunneldeel van de nieuwe Scheldetunnel in Antwerpen worden afgezonken. Geen marge, geen uitstel. "Onderhandelen over de planning was geen optie," zegt Dieter Van Parys, projectleider (TM COTU) van het bouwdok in Zeebrugge. "We moeten gewoon klaar zijn. Punt." Terwijl de klok tikte, werkte Dieter met een team van 200 mensen aan iets wat bijna absurd klinkt: het bouwen van een tunnel... op 100 kilometer van waar hij uiteindelijk moet komen.  

Waarom 100 kilometer verderop? 

“Er was simpelweg geen plaats in Antwerpen,” zegt Dieter. “We hadden ruimte nodig om een gigantisch bouwdok te bouwen waar acht kanjers van tunneldelen in moesten passen. Dus weken we uit naar Zeebrugge.” 

De cijfers zijn hallucinant: acht tunneldelen, elk 160 meter lang, 42 meter breed, 10 meter hoog. Eén zo’n kanjer weegt meer dan 60.000 ton. En toch — dankzij de wet van Archimedes — kunnen ze drijven. “Vul ze met lucht, en ze komen vanzelf boven water. Dat is pure fysica.” 

Archimedes onder tijdsdruk 

De wetten van de natuur stonden echter onder stevige tijdsdruk. “We hadden exact drie jaar," vertelt Dieter. “De datum voor het afzinken van het eerste tunneldeel ligt sinds het begin vast. In 2025 moest het gebeuren. Aan die deadline viel niets meer te veranderen.” 

Elke week moest het team 20 meter tunnel afleveren. “Dat is 3.000 kubieke meter beton en 700 ton staal. Elke week opnieuw. En elke week moest het kloppen.” 

Wat hem energie gaf? “Het team. Hun inzet, hun precisie, hun trots. We hebben ook veel bezoek gekregen: scholen, collega’s uit de sector, mensen met interesse in techniek. Dat deed echt deugd. Hopelijk hebben we zo jongeren kunnen inspireren om later ook voor de bouw te kiezen.” 

Verwacht het onverwachte 

Vanzelfsprekend waren er ook moeilijke momenten. “Natuurlijk zijn er spannende dagen geweest", vertelt Dieter. "Maar ik probeer die spanning bij mezelf te houden. Niet laten doorsijpelen naar het team. Als ik mijn kalmte bewaar, kan het team blijven focussen.” 

Nu vertrekken de tunneldelen één voor één naar Antwerpen.  “We hebben het gehaald,” lacht Dieter trots. “Gelukkig, de wet van Archimedes klopt.” 

De betonnen kanjers van de nieuwe Scheldetunnel zijn gebouwd door echte kanjers van vlees en bloed. In een reeks video’s laten we daarom enkele knappe koppen achter de Scheldetunnel aan het woord over de indrukwekkende operatie. Bekijk het volledige verhaal van Dieter op www.kanjersopkomst.be  

Gerelateerd nieuws