Render oosterweel

Oosterweelwerf aan Noordkasteel legt geschiedenis bloot

Archeologen van stad Antwerpen deden een bijzondere onthulling ter hoogte van de werf van het Oosterweelknooppunt. Bij opgravingen aan het Noordkasteel ontdekten ze een groot treinstel van bijna 100 jaar oud. De historische wagon was helemaal ingegraven in de Noordkasteelwal, en door de inscripties konden ze achterhalen dat deze dateert uit de jaren 1930. 

Na onderzoek bleek dat het hier gaat om een wagon van een treinstel van het type 'conflat, red oxide'. De wagon was ingegraven in de wal en had inscripties zoals '…NITURE REMOVAL TO HOUSE', 'Enquire at any station', 'BK 1820' en 'LNER'. Het blijft een raadsel hoe de trein in Antwerpen terechtkwam en waarom hij werd begraven. Mogelijk werd het gebruikt als opslagruimte wanneer het Noordkasteel een recreatieplek werd.  

Helaas bleek al snel dat de oude treinwagon zo fragiel was, dat de archeologen de vondst onmogelijk konden recupereren. Daarom werd er veel beeldmateriaal van gemaakt, zodat iedereen zo toch kan meegenieten van de bijzondere vondst.  Via deze link kan je meer foto's bekijken. 

Oorsprong trein 

In het begin van de 19de eeuw werden in Engeland eenvoudige vierkante dozen gebruikt om via het spoor te vervoeren. Spoorwegbedrijven schakelden snel over naar gestandaardiseerde containers die makkelijker waren om te laden en lossen.   

Het eerste model van LNER (Londen North Eastern Railway), één van die vier Engelse spoorwegbedrijven, werd rond 1930 roodbruin geschilderd. Enkel jaren later veranderde deze kleur naar het kenmerkende blauw. De rode container was maar een paar jaar in gebruik en dat maakt deze vondst erg zeldzaam.  

De archeologische dienst van stad Antwerpen voerde deze opgravingen uit in nauwe samenwerking met Lantis en aannemer Rinkoniên*. 

Oosterweelknooppunt: nieuwe aansluiting naar de Ring voor haven en Eilandje 

In 2024 werken we hard verder aan de bouw van het Oosterweelknooppunt, met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt ligt verzonken in het landschap en verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring. Daarmee is het een essentiële schakel in het rondmaken van de Ring en zo zal het vrachtverkeer richting Groenendaallaan, Noorderlaan en Schijnpoort aanzienlijk verminderen. 

Om zo weinig mogelijk groen in te nemen wordt het knooppunt zo compact mogelijk gemaakt, en ook deels overkapt. Op die bijgemaakte ruimte komt het Ringpark Noordkasteel. 

*Het Oosterweelknooppunt wordt gebouwd door het consortium Rinkoniên Oosterweelknoop. Een samenwerking tussen Stadsbader, CIT Blaton, Mobilis, Artes en Boskalis. 

Vondst treinstel Noordkasteel 19
Vondst treinstel Noordkasteel 19

Gerelateerd nieuws