“Ik ben vrij klein van gestalte. Maar als ik op zo’n baggertuig sta, voel ik me ineens heel groot.”
Meer over
Elke Rombaut, Projectleider Grond- en Baggerwerken bij TM COTU, coördineert graafwerken tot 10 meter diep in de bodem van de Schelde. Niet voor goud, niet voor olie — maar voor iets wat minstens even waardevol is: verbinding. De bouw van de nieuwe Scheldetunnel voor de Oosterweelverbinding in Antwerpen is één van de grootste infrastructuurprojecten van het moment. Elke is één van de mensen die het mee mogelijk maken.
Groot, groter, grootst
“Zonder baggerwerken is er geen zinktunnel. We moeten eerst een diep profiel graven in de Scheldebodem. Daarin laten we vanaf deze zomer de betonnen tunneldelen zakken,” legt Elke uit. En dat is geen kleine klus. Elk deel is 160 meter lang, 42 meter breed, 10 meter hoog en weegt 60.000 ton. “Het blijft indrukwekkend als je naast zo’n tunneldeel staat en bedenkt dat het helemaal onder de Schelde verdwijnt.”
Droog en nat
Boven water en onder water — droge grond en natte grond — Elke kent beide werelden als geen ander. “De droge grondwerken gebeuren op het land, met graafmachines, dumpers en bulldozers. Maar bij de baggerwerken is alles nog groter, machtiger. Dan werken we met gigantische zuigers, drijvende pontons en kranen. Alles is nog zo veel indrukwekkender.”
Elke lacht: "Ik ben nogal klein van gestalte, maar als ik op zo'n ponton sta met een kraan van 100 ton achter mij ... dan voel ik me toch heel groot."
Strijd tegen de stroom
Maar het is zeker geen rechttoe rechtaan job. De techniek mag dan wel indrukwekkend zijn, de natuur werkt niet zomaar mee. "De grootste uitdaging is de Schelde zelf. Die is zó dynamisch. Telkens wanneer we graven, spoelt er opnieuw slib en zand in de kuil. Stel je voor dat je een bad probeert leeg te scheppen terwijl de kraan blijft lopen. Dat is exact wat we doen.”
Trots tot op de bodem
Voor Elke is het duidelijk: dit is meer dan een job. “Ik vind dat we er niet genoeg bij stilstaan. We beseffen soms te weinig wat we samen tot stand brengen. Het is een droom. Als je nu terugblikt en de resultaten ziet … dan kan ik alleen maar trots zijn. Dit blijft voor altijd een mijlpaal in mijn carrière. En hopelijk ook in de geschiedenis van Antwerpen.”
De betonnen kanjers van de nieuwe Scheldetunnel zijn gebouwd door echte kanjers van vlees en bloed. In een reeks video’s laten we daarom enkele knappe koppen achter de Scheldetunnel aan het woord over de indrukwekkende operatie. Kom alles te weten over de nieuwe Schedeltunnel op www.kanjersopkomst.be