IJzerlaanfietsbrug afgesloten in weekend van 8 juni
Van vrijdagavond 7 juni, 19 uur tot ten laatste maandagochtend 10 juni, 6 uur* sluiten we de IJzerlaanfietsbrug volledig af. Onder de brug bouwen we dat weekend een waterdichte wand om hier later de nieuwe tunnels onder het Albertkanaal aan te sluiten op de verdiepte en overkapte snelweg. Dit weekend leiden we fietsers en voetgangers om via de Noorderlaanbrug of Theunisbrug.
De IJzerlaanfietsbrug wordt afgesloten in het weekend van 8 juni, omdat we een waterdichte wand onder de brug bouwen.
Eind 2023 namen we de verlegde aanrijhelling aan de zijde van den Dam in gebruik. De fietsbrug werd verlengd tot onder het Viaduct van de snelweg door, om dan aan de stadszijde van de snelweg aan te sluiten op de nieuwe helling. Zo maakten we voldoende ruimte vrij om de ondergrond hier vrij te maken voor de bouw van de Bypass en de verdiepte snelweg. Het aanpassen van de IJzerlaanfietsbrug zorgt ervoor dat we deze brug tijdens de werken maximaal kunnen open houden. Wanneer het technisch niet anders kan of de veiligheid van de weggebruikers niet gegarandeerd kan worden, is hinder op de brug wel mogelijk. Deze werken voeren we uit tijdens nachten of weekends.
In het weekend van 7 tot 10 juni, werken we onder de verlenging van de fietsbrug. De machines die we voor deze werken nodig hebben, torenen hoog boven de fietsbrug uit. Om deze werken uit te kunnen voeren, halen we dit deel van de fietsbrug dit weekend weg. Voor fietsers en voetgangers is het hierdoor niet mogelijk om de brug te gebruiken. Van vrijdagavond 19 uur tot maandagochtend 6 uur leiden we om via de Noorderlaanbrug en Theunisbrug.
We werken dit weekend dag en nacht door, om de impact ervan op de fietsers en voetgangers te beperken. Het bouwen van deze wand brengt weinig geluidshinder met zich mee.
Diepwanden voor nieuwe, verdiepte snelweg
Langs de oostzijde van de bestaande R1 - de kant van Deurne en Merksem - bouwen we wanden voor de nieuwe, verdiepte snelweg. Met grote grijpers maken we een gleuf die tot wel 30 meter diep gaat, tot in de waterdichte Boomse klei. Die gleuf vullen we op om tot een volledige wand te komen. Het gaat zowel om wanden die voornamelijk als doel hebben om grondwater tegen te houden, maar ook al om definitieve wanden in gewapend beton. Ter hoogte van de Groenendaallaan in Merksem en de wijk IJskelder zijn deze wanden sinds eind vorig jaar klaar. Nu bouwen we ze dus ter hoogte van de IJzerlaanfietsbrug.
We bouwen deze wanden nu al, omdat we hier later - wanneer de Bypass hier ligt - geen ruimte meer voor hebben.
*Deze timing en planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden en voortgang van de werken. Hou onze kanalen in de gaten voor eventuele wijzigingen.
Een grote grijper maakt een gleuf tot wel 30 meter diep