Render oosterweel

Eerste deel wanden nieuwe, verdiepte snelweg zit in de grond

Voor de kerstvakantie rondden we de bouw van het eerste deel van de wanden voor de nieuwe en verdiepte R1 af. Sinds eind 2022 werden deze wanden alvast in de grond gestoken, omdat we hier vanaf februari starten met de bouw van de Bypass.

Langs de oostzijde van de bestaande R1 - de kant van Deurne en Merksem - bouwen we volop aan de wanden voor de nieuwe, verdiepte snelweg. Met grote grijpers maken we een gleuf die tot wel 30 meter diep gaat, tot in de waterdichte Boomse klei. Die gleuf vullen we op om tot een volledige wand te komen. Het gaat zowel om wanden die voornamelijk als doel hebben om grondwater tegen te houden, maar ook al om definitieve wanden in gewapend beton.

Een grote grijper maakt een gleuf tot wel 30 meter diep
Een grote grijper maakt een gleuf tot wel 30 meter diep

Vandaag hebben we daar nog voldoende ruimte voor. Wanneer de bouw van de Bypass hier in februari 2024 van start gaat wordt die ruimte beperkt. Om die reden werd ook de afrit Merksem begin 2023 verlegd.

Ter hoogte van afrit Merksem zitten de wanden voor de verdiepte snelweg al in de grond
Ter hoogte van afrit Merksem zitten de wanden voor de verdiepte snelweg al in de grond

Een eerste deel van die wanden ter hoogte van de Groenendaallaan en de Merksemse wijk Ijskelder zit nu in de grond. In 2024 gaan we verder met de bouw van deze wanden ter hoogte van de IJzerlaanfietsbrug. Om plaats vrij te maken voor de bouw van deze wand verlegden we eerder al de aanrijhelling naar de fietsbrug en enkele rioleringen. Doordat we deze wanden nu al in de grond steken, kan de bouw van de Bypass ongestoord starten. Wanneer de Bypass in dienst is, kan aansluitend meteen de bouw van de verdiepte snelweg starten. De bouw van deze wanden zit op schema en ten noorden van het Sportpaleis zijn ze in de zomer van 2024 klaar. 

Herbekijk hier de webinar over de wanden ter hoogte van de Groenendaallaan.

Gerelateerd nieuws