Render oosterweel

De Bypass, de tijdelijke snelweg langs de Antwerpse Ring, opent op 25 oktober

Op zaterdag 25 oktober zal het eerste deel van de Bypass, met daarin de kenmerkende groene boogbrug, openen voor het verkeer. Deze tijdelijke snelweg langs de Antwerpse Ring zal het verkeer opvangen om het viaduct van Merksem veilig en efficiënt te kunnen afbreken en transformeren tot een verdiepte Ring. Vanaf 25 oktober wordt het verkeer richting Nederland vlak na de AFAS Dome (Sportpaleis) via het noordelijke stuk van de Bypass geleid. Slechts anderhalf jaar na het verkrijgen van de vergunning begin 2024, opent nu dus het eerste deel richting Nederland.  

“Toen we begin 2024 groen licht kregen, stelden we ons een ambitieus doel: het eerste deel van de Bypass openen in het najaar van 2025,” zegt Gert Osselaer, directeur Operaties bij Lantis. “Dat is een strakke timing voor werken van deze omvang. Het vergde intense coördinatie, planning, expertise, overleg met de buurt en vooral de inzet van alle betrokken partners. Dankzij die samenwerking kunnen we de officiële opening op 25 oktober waarmaken.”

Bypass opent in vier fasen

De Bypass werd ontworpen en gebouwd om Antwerpen ook tijdens de Oosterweelwerken bereikbaar te houden. De Bypass wordt in vier fasen in gebruik genomen. Na de eerste opening op zaterdag 25 oktober 2025, volgt in de zomer van 2026 de opening van het oostelijke deel van de Bypass richting Nederland, tussen knooppunt Antwerpen-Oost en de AFAS Dome. Najaar 2026 opent vervolgens het noordelijk deel in rijrichting Gent. In 2027 is de volledige Bypass in gebruik. 

Laatste rechte lijn

Lantis en aannemer ROCO* gaan nu de laatste lijn in richting finale oplevering. Deze maand voert aannemer ROCO de laatste afwerkingen aan de Bypass uit. Er worden betonnen vangrails geplaatst die de rijrichtingen afbakenen, geluidsschermen geïnstalleerd en verkeerslussen aangebracht in het wegdek om later telgegevens te verzamelen. Het wegdek krijgt daarnaast nog een geluidsarme asfaltlaag en wegmarkeringen. Als laatste stap worden onder andere de technische installaties getest.

Op zaterdag 25 oktober zal vanaf de AFAS Dome het eerste deel van de Bypass openen voor het verkeer.
Op zaterdag 25 oktober zal vanaf de AFAS Dome het eerste deel van de Bypass openen voor het verkeer.

Samenwerken aan een bereikbaar en leefbaar Antwerpen  

De Antwerpse regio is volop in ontwikkeling. Ambitieuze infrastructuur- en stadsontwikkelingsprojecten maken de regio beter bereikbaar en geven de mobiliteit van de toekomst mee vorm. Om iedereen veilig, op een duurzame manier en vlot op zijn bestemming te krijgen, is samenwerking essentieel. Daarom bundelen mobiliteitsaanbieders, bouwheren en overheden hun krachten. Samen werken ze aan slimme alternatieven, stemmen ze werven op elkaar af en ontwikkelen ze innovatieve mobiliteitsmaatregelen. Hierdoor beperken we hinder, stimuleren we duurzame mobiliteit en blijft Antwerpen bereikbaar, leefbaar en klaar voor de toekomst. Via Slim naar Antwerpen informeren we reizigers, stimuleren we het gebruik van verschillende vervoersmiddelen en sturen we het verkeer slim en doelgericht aan.  

Meer info: www.slimnaarantwerpen.be 

Verschillende mobiliteitsaanbieders, bouwheren en overheden werken samen aan slimme alternatieven, stemmen werven op elkaar af en ontwikkelen innovatieve mobiliteitsmaatregelen.
Verschillende mobiliteitsaanbieders, bouwheren en overheden werken samen aan slimme alternatieven, stemmen werven op elkaar af en ontwikkelen innovatieve mobiliteitsmaatregelen.

*ROCO werkt aan de bouw van de verdiepte Ring en de kanaaltunnels. Het is een afkorting die staat voor Respect, Oplossingsgericht, Connectie, Onderscheidend. ROCO is een vereniging van de Belgische bouwgroepen BESIX, BESIX INFRA, Cordeel, DEME, Denys, Franki Construct, Jan De Nul, Van Laere en Willemen Infra.

Gerelateerd nieuws