Render oosterweel

Laatste deel Scheldetunnel vertrekt dit weekend naar Antwerpen

Zondag 28 september* verlaat het achtste en meteen laatste tunneldeel van de toekomstige Scheldetunnel zijn bouwdok in Zeebrugge. Daarmee komt een einde aan een reeks uitzonderlijke maritieme transporten die sinds het voorjaar Vlaanderen in de ban hielden. De Scheldetunnel is één van de cruciale schakels in de Oosterweelverbinding en maakt de Antwerpse Ring mee rond.

Gigantische betonnen puzzelstukken

De Scheldetunnel bestaat uit acht afzonderlijke tunneldelen, elk een reus van 160 meter lang, 42 meter breed en met een gewicht van zo’n 60.000 ton. Sinds mei zijn deze mastodonten één voor één op sleeptouw genomen richting Antwerpen. Met vier sleepboten en een duwboot legden ze telkens een traject van ruim honderd kilometer af, via de Noordzee en de Schelde. Hun tijdelijke halteplaats: het Doeldok, waar de onderdelen klaargemaakt worden voor hun afzinkoperatie in de Schelde.   

Vandaag vertrekt het laatste stuk uit Zeebrugge. Bij aannemer TM COTU** heerst er trots: “Acht keer een betonnen kolos van 60.000 ton over de Noordzee en de Schelde verplaatsen, dat is op zich al een prestatie,” vertelt Raymond de Kroon, directeur Uitvoering bij TM COTU.  “Dat lukt alleen dankzij een sterke voorbereiding en een team specialisten van TM COTU, Multraship en Immontec die perfect op elkaar zijn ingespeeld. Met het vertrek van dit tunneldeel sluiten we een hoofdstuk af in Zeebrugge. Dat maakt dit transport extra bijzonder.” 

Omgevingsmanager bij Lantis Jonas Rabaey: “Ook een nauwe samenwerking met alle nautische stakeholders was de sleutel tot succes tijdens de transporten. De havendiensten, de loodsen, de nautische autoriteiten zowel in België als in Nederland, maar ook mensen in de privésector hebben in hun planning rekening moeten houden met de transporten voor de Scheldetunnel. Hiervoor wensen we dan ook onze oprechte dank uit te drukken.”   

Net als bij de vorige transporten kan het publiek de tocht ook dit keer live volgen op een kaart via www.kanjersopkomst.be.

Het bouwdok loopt leeg

De werken in Zeebrugge startten al in 2021 met de aanleg van een speciaal bouwdok. Die plek bood niet alleen de ruimte en infrastructuur voor de bouw van de tunneldelen, maar gaf tegelijk een impuls aan de verdere ontwikkeling van de haven in Zeebrugge. Port of Antwerp-Bruges zal het dok overnemen voor de uitbreiding van de haven. Na het vertrek van dit laatste tunneldeel kan de site worden opgeruimd: damplanken verdwijnen, grindbedden worden verwijderd en ook de tijdelijke betoncentrale verhuist om elders te dienen.  

Het laatste tunneldeel verlaat op zondag 28 september het bouwdok in Zeebrugge. Port of Antwerp-Bruges zal het dok overnemen voor hun havenuitbreiding.
Het laatste tunneldeel verlaat op zondag 28 september het bouwdok in Zeebrugge. Port of Antwerp-Bruges zal het dok overnemen voor hun havenuitbreiding.

Vooruitblik

Wanneer het laatste tunneldeel aankomt in het Doeldok liggen er opnieuw vier tunneldelen klaar om af te zinken in de Schelde. De andere vier vormen al een verbinding tot het midden van de Schelde. Op woensdag 15 oktober* begint de oversteek naar rechteroever met de afzinkoperatie van tunneldeel vijf. 

Scheldetunnel maakt Ring mee rond 

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.   

*De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden. 

**TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

Gerelateerd nieuws