Render oosterweel

Technisch huzarenstukje voor Scheldetunnel

Het vierde tunneldeel van de Scheldetunnel is vandaag succesvol op de bodem van de Schelde afgezonken. Het team is tevreden want het opdrijven en afzinken blijft – zoals bleek bij een eerder afzinkpoging van tunneldeel vier – een nautisch zeer complexe operatie.  “Het afzinken van zo’n 60 000 ton zware constructie is geen evidentie, en dat zal het ook nooit zijn. Er zijn geen garanties: het is drie keer goed gegaan, en één keer hebben we de operatie opnieuw moeten uitvoeren. We hebben altijd gezegd dat dit technisch bijzonder uitdagend is en dat is gebleken,” aldus Gert Osselaer, directeur operaties bij Lantis. 

Tijdens een eerdere poging werd een onverwachte zandophoping aangetroffen, waardoor het tunneldeel opnieuw moest worden opgedreven. Het vierde tunneldeel was al onder water vastgemaakt aan het derde met een speciale rubberen afdichting (de GINA-voeg), maar die verbinding moest weer losgemaakt worden. Dat het ophalen zonder problemen is gelukt, is te danken aan de sterke voorbereidingen, de expertise en de kalmte van het team. “Dat verdient een pluim,” zegt Jan Bauwens, projectdirecteur bij aannemer TM COTU*. 

Vaargeul wordt verlegd

Na het afzinken van tunneldeel vier volgt een geplande pauze van een maand. In deze periode wordt de vaargeul verlegd van de rechter- naar de linkeroever, zodat de tunneldelen aan de kant van rechteroever nu ook kunnen worden afgezonken. Het volgende tunneldeel wordt op 16 oktober** afgezonken.

De geplande opening van de Scheldetunnel blijft ongewijzigd: vanaf 2028 kunnen fietsers gebruikmaken van de tunnel, het autoverkeer volgt in 2030. 

*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

**De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, stroming en getijden.

Gerelateerd nieuws