Render oosterweel

Bouw Scheldetunnel gestart in Zeebrugge

In Zeebrugge is vandaag gestart met de bouw van de Scheldetunnel, een cruciaal onderdeel van de Oosterweelverbinding die de Ring rond Antwerpen zal sluiten. Onder het toeziend oog van Vlaams minister Lydia Peeters, Brugs burgemeester Dirk De fauw en Antwerps havenschepen Annick De Ridder begonnen de eerste betonmixers in Zeebrugge te draaien. Aannemersconsortium COTU zal hier de komende twee jaar acht betonnen tunnelelementen bouwen. Begin 2025 komen de tunnelelementen naar Antwerpen.

De voorbereidingen voor de Scheldetunnel gingen in 2021 van start, met het uitgraven van een bouwdok in Zeebrugge. Die locatie werd niet toevallig gekozen. De Vlaamse regering wilde gelijktijdig met het bouwdok werk maken van andere investeringsnoden in de haven. Op die manier kon werk met werk gecombineerd worden. In Zeebrugge was voorzien in de verbreding en verdieping van een eerste deel van het Boudewijnkanaal, om de haven commercieel verder te ontwikkelen.

"De keuze voor Zeebrugge getuigt van een vooruitziende blik op wat nu een eengemaakt havenbedrijf is geworden", stelt Bart Van Camp vast, directeur Omgeving bij Lantis. "Lantis maakt een tijdelijk bouwdok, dat we overlaten aan Port of Antwerp-Bruges eens de werken klaar zijn. Het havenbestuur kan op onze werken verder bouwen om de haveninfrastructuur verder uit te breiden", aldus Van Camp. 

oosterweelverbinding00357.jpg
In Zeebrugge startten we op 23 januari met de bouw van de acht tunnelelementen die de Scheldetunnel zullen vormen. Bart Van Camp (Lantis), Koen Kennis (Schepen Antwerpen), Annick De Ridder (Voorzitter PoAB), Jan Bauwens (COTU), Dirk De fauw (Burgemeester Brugge) en Lydia Peeters (Vlaams Minister Mobiliteit en Openbare Werken) gaven het startschot.

Bouwen aan een betere mobiliteit 

De werken in Zeebrugge mogen dan al even aan de gang zijn, het is pas vanaf vandaag dat de tunnel zichtbaar zal worden in Zeebrugge. De komende twee jaar bouwt aannemersconsortium TM COTU* acht tunnelelementen die na 2025 zullen afgezonken worden op de bodem van de Schelde. Een dergelijke afzinktunnel is niet nieuw voor Antwerpen. De Kennedytunnel werd in de jaren ‘60 op dezelfde manier gebouwd. Na decennia heeft deze tunnel in het zuiden van Antwerpen haar limieten bereikt, de nieuwe tunnel zal dan ook geen dag te vroeg in gebruik worden genomen. Lantis bereidt de komst van de tunnelelementen grondig voor om de tunnel open te kunnen stellen vóór 2030. 

Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken: "De dagelijkse realiteit op de Antwerpse Ring, waar files eerder regel dan uitzondering zijn, toont de absolute noodzaak van het Oosterweelproject aan. Antwerpen heeft dringend behoefte aan extra Scheldekruisende capaciteit. Het is goed dat we vanaf vandaag eindelijk kunnen aftellen naar het moment waarop de tunnel naar Antwerpen komt. Niet alleen automobilisten varen er wel bij, ook fietsers zullen gebruik kunnen maken van een 6 meter brede fietstunnel –de grootste fietstunnel van Europa- die hen zonder lift of trappen naar de andere kant van het water brengt." 

oosterweelverbinding00555.jpg
In het immense Bouwdok in Zeebrugge bouwen we de komende twee jaar aan de Scheldetunnel.

Lokale jobs, jobs, jobs 

De bouw van de Antwerpse Scheldetunnel biedt ook in Zeebrugge kansen voor lokale tewerkstelling. Heel wat lokale aannemers werden al gemobiliseerd om hun steentje bij te dragen aan de werf. "Dat zullen we ook blijven doen in de komende jaren", benadrukt Jan Bauwens namens COTU.

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge, pikt in: "Het Oosterweelproject is óók van belang voor onze regio. Tal van West-Vlaamse bedrijven zijn betrokken bij dit uitdagende project. Eens de tunnelelementen vertrokken zijn naar Antwerpen, blijft er hier een nieuwe kademuur over die de haven zal gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten. Op die manier versterken we de positie van onze haven en verankeren we de lokale tewerkstelling." 

Voor Port of Antwerp-Bruges is deze mijlpaal bijzonder belangrijk, benadrukt Annick De Ridder, voorzitter van POAB: "In Antwerpen zal de Scheldetunnel zorgen voor een enorme boost van de bereikbaarheid van onze haven en mobiliteit in de brede regio. Oosterweel is een project in Antwerpen, maar de baten zijn er voor heel Vlaanderen. Vlotte mobiliteit voor de economische motor van Vlaanderen is dus niet alleen goed nieuws voor de 164.000 mensen die vandaag in de ééngemaakte haven werken, maar voor de hele gemeenschap." 

Werf open voor het grote publiek

Voor wie benieuwd is naar deze indrukwekkende bouwwerf, is er goed nieuws. Op 7 mei stellen COTU en Lantis de werf in Zeebrugge open voor het grote publiek. Jan Bauwens van COTU: "De nieuwe Scheldetunnel spreekt voor heel veel mensen tot de verbeelding. Daarom openen we onze werfhekken voor alle geïnteresseerden. Met Open Wervendag en de Vlaamse Havendag op 7 mei kan jong en oud komen kijken naar de indrukwekkende werf." 

* TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. Het consortium neemt de bouw van de Scheldetunnel en het bijhorende bouwdok in Zeebrugge op zich. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, DEME, Stadsbader Contractors en Jan De Nul.

Bekijk hier een simulatie van de bouw van de tunnelementen.

Herbekijk hier de livestream van het persmoment op 23 januari.

Gerelateerd nieuws