Voorbereidende werken Groenendaallaan

Met de Oosterweelverbinding kruipt het noorden van Antwerpen vanonder de schaduw van het iconische Viaduct van Merksem. We breken het viaduct af en maken plaats voor de rondgemaakte Antwerpse Ring, die in een dieper liggende sleuf komt te liggen én deels overkapt wordt.

Ter hoogte van de Groenendaallaan komt er een overkapping van wel 850 meter lang. Het op- en afrittencomplex van Merksem leggen we opnieuw aan. Zo wordt het kruispunt met de Groenendaallaan compacter en veiliger. 

Vooraleer de hoofdwerken aan de verdiepte ring kunnen starten, voeren we een reeks voorbereidende werken uit. Zo verlegden we hier eerder al heel wat kabels en leidingen en bouwen we volop aan de Bypass. Dit is een tijdelijke snelweg die het mogelijk maakt om het verkeer tijdens de werken maximaal op de snelweg te houden. Tijdens deze werken zal de verkeerssituatie daarom enkele keren wijzigen.

Planning van de werken

6 januari tot 11 januari 2025 - Ombuigen Groenendaallaan richting Noorderlaan

We buigen de Groenendaallaan rijrichting Noorderlaan om naar het noorden. Zo maken we ruimte vrij voor de bouw van de brugpijlers van de Bypass en de werfbrug. Op hetzelfde moment verplaatsen we ook het fietspad van de zuidzijde naar de noordzijde.

Vanaf maandag 6 januari nemen we voor deze werken tijdelijk de rechterrijstrook in. Ook verkeer vanuit de Lambrechtshoekenlaan kan maar via een rijstrook rechtsafslaan naar de Groenendaallaan. Zaterdagochtend 11 januari ronden we de werken af en rijd je richting Noorderlaan op de omgelegde rijweg.

Op https://bypass.oosterweelverbinding.be/ kan je de nieuwe verkeerssituatie op de Groenendaallaan bekijken.

Op maandag 13 januari en dinsdag 14 januari passen we in navolging van de werken de lichtenregeling aan. Ter hoogte van de kruispunten aan de nieuwe werfinrit op de Groenendaallaan en de oprit Merksem (R1) kan dit lokaal voor hinder zorgen.

Eind maart 2025 - Verleggen oprit Merksem

Vandaag draai je via twee rijstroken op de Groenendaallaan richting Merksem af naar de oprit Merksem (R1). Eind maart vormen we deze lus om tot een werfweg en passen we het verkeerseiland voor de oprit Merksem aan. Verkeer vanuit de Noorderlaan draait tijdens de werken op één rijstrook mee de R1 richting Gent op via de oprit voor verkeer vanuit Merksem. Ook het verkeer vanuit Merksem rijdt tijdelijk op één rijstrook de oprit op.

Eind maart 2025 - Inrijden werfbrug

In juni 2024 kwam een grote werfbrug in twee delen op de werf aan ter hoogte van de IJzerlaanfietsbrug (bekijk de video). De werfbrug is maar liefst 550 ton zwaar en meet 136 meter lang en 9,5 meter breedMomenteel stockeren we de brug aan de Groenendaallaan. 

Eind maart krijgt deze brug een plaats tussen de McDonalds in Merksem en de huidige R1 over de Groenendaallaan. In het najaar 2025 nemen we de werfbrug in dienst. Zo maken we de verbinding tussen de werfzones aan beide zijden van de Groenendaallaan en vermijden we maximaal dat ons werfverkeer het andere verkeer moet kruisen. Dat maakt het veiliger voor iedereen.

Vanaf april tot juni 2025 - plaatsen liggers Bypass

In het voorjaar 2025 plaatsen we ter hoogte van de Groenendaallaan nieuwe liggers op de pijlers van de Bypass, de tijdelijke snelweg langs de R1. Ook voeren we werken uit aan het wegdek van de Bypass. Deze werken vinden steeds 's nachts plaats of tijdens weekends. Zo beperken we de hinder voor het verkeer.

Eind 2025 - Bypass Noord richting Nederland opent

Bypass Noord richting Nederland gaat eind 2025 open. De afrit Merksem schuift terug op naar het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan.

Eind 2026 - Bypass Noord richting Gent opent

Eind 2026 nemen we Bypass Noord richting Gent in gebruik. De oprit Merksem verschuift naar de andere zijde van de snelweg.

Verkeerswijzigingen en afsluitingen

  • Het aansluitingscomplex met de Antwerpse Ring is deels gesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. Verkeer richting Nederland en de Noorderkempen volgt een omleiding via de Noorderlaan naar het complex Ekeren. Begin 2023 sloot ook de afrit vanuit Nederland met omleiding via complex Ekeren.  
  • Het noordelijke fiets- en voetpad werd afgesloten tussen de Columbiastraat en McDonalds. Fietsers gebruiken het fietspad aan de zuidzijde. Eind augustus 2024 startten we aan het fietspad aan de zuidzijde van de Groenendaallaan met de bouw van een pijler voor de Bypass. Om deze pijler te bouwen, verlegden we eerst het fietspad en de onderliggende riolering. Zo kunnen fietsers en voetgangers altijd veilig passeren. 
  • Begin januari 2025 buigen we de Groenendaallaan rijrichting Noorderlaan om naar het noorden. Zo maken we ruimte vrij voor de bouw van de brugpijlers van de Bypass en de werfbrug. Op hetzelfde moment verplaatsen we ook het fietspad van de zuidzijde naar de noordzijde, waar ze niet meer kruisen met de op- en afrit.

Tijdens de werken ter hoogte van de Groenendaallaan houden we de rijbaan zo veel mogelijk open. Tijdens enkele fases van de werken zullen we de Groenendaallaan (gedeeltelijk) afsluiten. We plannen daarom ingrijpende werken zo veel mogelijk in tijdens weekends en nachten. We kunnen echter niet vermijden dat sommige werken meer langdurige hinder veroorzaken.