Voorbereidende werken Groenendaallaan

Met de Oosterweelverbinding kruipt het noorden van Antwerpen vanonder de schaduw van het iconische Viaduct van Merksem. We breken het viaduct af en maken plaats voor de rondgemaakte Antwerpse Ring, die in een dieper liggende sleuf komt te liggen én deels overkapt wordt.

Ter hoogte van de Groenendaallaan komt er een overkapping van wel 850 meter lang. Het op- en afrittencomplex van Merksem leggen we opnieuw aan. Zo wordt het kruispunt met de Groenendaallaan compacter en veiliger. 

Vooraleer de hoofdwerken aan de verdiepte ring kunnen starten, voeren we een reeks voorbereidende werken uit. Zo verlegden we hier eerder al heel wat kabels en leidingen en bouwen we volop aan de Bypass. Dit is een tijdelijke snelweg die het mogelijk maakt om het verkeer tijdens de werken maximaal op de snelweg te houden. Tijdens deze werken zal de verkeerssituatie daarom enkele keren wijzigen.

Planning van de werken

Januari 2025 - Ombuigen Groenendaallaan richting Noorderlaan

We buigen de Groenendaallaan rijrichting Noorderlaan om naar het noorden. Zo maken we ruimte vrij voor de bouw van de brugpijlers van de Bypass en de werfbrug. Op hetzelfde moment verplaatsen we ook het fietspad van de zuidzijde naar de noordzijde.

Weekend 28-30 maart 2025 - Inrijden werfbrug

In juni 2024 kwam een grote werfbrug in twee delen op de werf aan ter hoogte van de IJzerlaanfietsbrug (bekijk de video). De werfbrug is maar liefst 550 ton zwaar en meet 136 meter lang en 9,5 meter breedMomenteel stockeren we de brug aan de Groenendaallaan. 

Eind maart kreeg deze brug een plaats tussen de McDonalds in Merksem en de huidige R1 over de Groenendaallaan. In het najaar 2025 nemen we de werfbrug in dienst. Zo maken we de verbinding tussen de werfzones aan beide zijden van de Groenendaallaan en vermijden we maximaal dat ons werfverkeer het andere verkeer moet kruisen. Dat maakt het veiliger voor iedereen.

Bekijk de complexe inrijdoperatie via https://www.oosterweelverbinding.be/nieuws/kijk-mee-werfbrug-krijg-een-…

24-31 maart 2025 - Verleggen oprit Merksem

We wijzigen de verkeerssituatie aan de oprit Merksem. Eind maart vormden we deze oprit om tot een werfweg en pasten we het verkeerseiland voor de oprit aan. Daardoor draait het verkeer vanuit de Noorderlaan op één rijstrook mee de R1 richting Gent op via de oprit voor verkeer vanuit Merksem.

Meer info lees je in het nieuwsbericht.

Vanaf maart tot juli 2025 - Werken Bypass aan Groenendaallaan

In het voorjaar 2025 plaatsten we ter hoogte van de Groenendaallaan nieuwe liggers op de pijlers van de Bypass, de tijdelijke snelweg langs de R1 en werkten we het brugdek, zowel over de rijbaan, de trambaan als het fietspad, af. 

Om het brugdek van de Bypass over de Groenendaallaan af te werken, sluiten we vanaf mei tot en met juli nog enkele keren de Groenendaallaan af. We houden hierbij telkens minstens een rijrichting open.

- Maandagnacht 7 juli, dinsdagnacht 8 juli en woensdagnacht 9 juli sluiten we telkens tussen 22.00 uur en 4.00 uur de Groenendaallaan vanuit de Noorderlaan richting Merksem. Ook de trambaan wordt hiervoor drie nachten tussen 22.00 uur en 4.00 uur afgesloten.

- Vanaf zondag 13 juli tot donderdag 17 juli sluiten we de trambaan vier nachten telkens tussen 1.30 uur en 4.00 uur af. 

 

Alle info over deze nachtwerken kan je nalezen in het nieuwsbericht.

26-28 september - afsluiting kruispunt Groenendaallaan en Lambrechtshoekenlaan

Vanaf vrijdag 26 september om 22.00 uur tot zondag 28 september om 18.00 uur sluiten we in Merksem het kruispunt van de Groenendaallaan en de Lambrechtshoekenlaan volledig af voor gemotoriseerd verkeer. Dat weekend voeren we asfalteringswerken uit zodat de afrit van de Bypass, de tijdelijke snelweg langs de R1, kan aansluiten op het kruispunt. Zo rijdt het verkeer vanaf eind oktober zowel over de Bypass als over de nieuwe afrit. 

Oprit Merksem is enkel bereikbaar voor verkeer vanuit Noorderlaan.

-Via afrit Merksem kan je enkel links afslaan richting Noorderlaan.

-Lokaal verkeer volgt de omleiding via de Masurebrug en Schijnpoortweg.

-Ook de bussen van De Lijn volgen een omleiding. Hierdoor worden de haltes in de Lambrechtshoekenlaan en aan station Luchtbal niet bediend. Check je route via de www.delijn.be/routeplanner

De tram rijdt zoals normaal en ook fietsers en voetgangers kunnen overal passeren.

Lees meer

Eind oktober 2025 - Bypass Noord richting Nederland opent

Bypass Noord richting Nederland gaat eind oktober 2025 open. De afrit Merksem schuift terug op naar het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan.

Eind 2026 - Bypass Noord richting Gent opent

Eind 2026 nemen we Bypass Noord richting Gent in gebruik. De oprit Merksem verschuift naar de andere zijde van de snelweg.

 

 

*Deze planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden en vorderingen van de werken.

Verkeerswijzigingen en afsluitingen

  • Het aansluitingscomplex met de Antwerpse Ring is deels gesloten tot het einde van de Oosterweelwerken. Verkeer richting Nederland en de Noorderkempen volgt een omleiding via de Noorderlaan naar het complex Ekeren. Begin 2023 sloot ook de afrit vanuit Nederland met omleiding via complex Ekeren.  
  • Begin januari 2025 buigen we de Groenendaallaan rijrichting Noorderlaan om naar het noorden. Zo maken we ruimte vrij voor de bouw van de brugpijlers van de Bypass en de werfbrug. Op hetzelfde moment verplaatsen we ook het fietspad van de zuidzijde naar de noordzijde, waar ze niet meer kruisen met de op- en afrit.

Tijdens de werken ter hoogte van de Groenendaallaan houden we de rijbaan zo veel mogelijk open. Tijdens enkele fases van de werken zullen we de Groenendaallaan (gedeeltelijk) afsluiten. We plannen daarom ingrijpende werken zo veel mogelijk in tijdens weekends en nachten. We kunnen echter niet vermijden dat sommige werken meer langdurige hinder veroorzaken.