Vandaag kost de realisatie van het Oosterweelproject 10 miljard euro. Dat is veel geld. Het gaat dan ook om een groot en complex bouwproject. Er moeten nieuwe wegen, bruggen en tunnels worden gebouwd. Nergens in Vlaanderen deed men dit al eens eerder. Zelfs in Europa kijkt men met grote ogen naar de uitzonderlijke ingrepen die wij in een dichtbevolkt stedelijk gebied plannen.

Na het afsluiten van het Toekomstverbond in 2017 werd het ontwerp ook op verschillende momenten aangepast: de noordelijke ring werd maximaal overkapt en waar mogelijk werden bijkomende leefbaarheidsprojecten geïntegreerd. Om het project te financieren wordt er geld geleend van de overheid. Dit wordt volledig terugbetaald door tolheffing. Hierdoor kost het de overheid op het einde van de rit niets. Zodra de terugbetaling achter de rug is, worden de inkomsten door Vlaanderen verder geïnvesteerd in andere projecten. 

De baten, of voordelen, van de Oosterweelverbinding zijn echter ook aanzienlijk. Ten eerste zal het de verkeerscongestie verminderen, waardoor mensen sneller op hun bestemming kunnen komen en minder tijd in de file hoeven door te brengen. Dit verbetert de mobiliteit en maakt het dagelijkse leven gemakkelijker. Verder zal de Oosterweelverbinding ook vanuit een economisch standpunt de connectiviteit van Antwerpen verbeteren. Bedrijven kunnen gemakkelijker goederen vervoeren en dat zal leiden tot meer economische groei en nieuwe banen. 

Tenslotte is de verbinding ook voordelig voor de luchtkwaliteit in en rond Antwerpen. Doordat het verkeer vlotter doorstroomt, zullen er minder files zijn en dus ook minder uitlaatgassen. Dit draagt bij aan een gezondere leefomgeving voor de bewoners. Economisch gezien zal de Oosterweelverbinding de connectiviteit van Antwerpen verbeteren. Bedrijven kunnen gemakkelijker goederen vervoeren en dat zal leiden tot meer economische groei en nieuwe banen. 

Lees meer over de kostprijs van de Oosterweelverbinding in het persbericht.