Render oosterweel

Zinksleuf voor Scheldetunnel in Antwerpen gebaggerd

Antwerpen, 29 mei 2025 – De baggerwerken voor de Scheldetunnel in Antwerpen zijn klaar. Bouwheer Lantis en aannemer TM COTU* bereiken zo opnieuw een belangrijke mijlpaal in de realisatie van de Oosterweelverbinding. Sinds 21 april werd dag en nacht gewerkt met een cutterzuiger - een gespecialiseerd baggertuig - om de zinksleuf uit te graven in de Scheldebodem. Nu, ongeveer één maand later, is het grove werk klaar en is de bodem hier voorbereid op het afzinken van de tunneldelen. Het eerste tunneldeel zal hier begin juli komen te liggen. 

Beeld: Sven Nobels
Beeld: Sven Nobels

De zinksleuf is een uitsparing in de Scheldebodem waar de tunneldelen komen te liggen. De bodem is hier lokaal zo’n 10 meter dieper gemaakt. Afgelopen maand baggerde een cutterzuiger het grovere werk. De cutterzuiger is een werktuig dat met een draaiende snijkop de rivierbodem lokaal losmaakt en opzuigt. Splijtschepen vervoerden de vrijgekomen grond naar een tijdelijke opslaglocatie. Een groot deel van deze grond wordt later opnieuw gebruikt om de tunneldelen te bedekken wanneer ze in de zinksleuf liggen, zodat de tunnel onder het rivierbed verdwijnt. De rest van de grond ligt op een andere definitieve locatie in de Schelde.  

Tijdens deze intense operatie leefde en werkte een team van 45 mensen onafgebroken aan boord van het baggertuig. Van kapiteins en machinisten tot operatoren en matrozen – zij hielden het schip 24/7 operationeel in de uitdagende omstandigheden van de getijdenrivier. “Dit is geen kleine graafklus. Elk tunneldeel is 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog. De delen zijn gigantisch. Het blijft indrukwekkend als je naast zo’n element staat en bedenkt dat het helemaal onder de bodem van de Schelde verdwijnt," zegt Elke Rombaut, projectleider Grond- en Baggerwerken.

Hoewel de sleuf nu klaar is, moeten er vlak voor het afzinken van elk tunneldeel nog baggerwerken plaatsvinden om de diepte te behouden. "De Schelde is een heel dynamische rivier. Telkens wanneer we graven, spoelt er opnieuw slib in de kuil. Stel je voor dat je een bad probeert leeg te scheppen terwijl de kraan blijft lopen. Zo is het ook met de sleuf voor de tunneldelen,” aldus Elke. Een kleiner baggertuig zal telkens kort voor een afzinkoperatie de zinksleuf weer vrij maken.

Het eerste transport van een tunneldeel vanuit het bouwdok in Zeebrugge naar Antwerpen vindt plaats op vrijdag 30 mei**. De allereerste afzinkoperatie van dit tunneldeel staat gepland voor begin juli.  

Meer informatie over het transport en het afzinken is te volgen via www.kanjersopkomst.be.

Scheldetunnel maakt Ring mee rond 

De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.

*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.

**De planning is onder voorbehoud van heel wat factoren zoals weer, wind, golfslag, stroming en getijden. 

Gerelateerd nieuws