Render oosterweel

Betonboor, Houtboor, Steenboor, ken je waarschijnlijk wel, maar weet jij wat een Kelly-boor is?

Als je weinig kennis hebt van wegenwerken of bouwconstructies, is de kans groot dat de naam “Kelly boor” je weinig zegt. We leggen het je graag uit!

Tijdens onze werken in de Kanaalzone maken we regelmatig gebruik van dit handige instrument, want met een Kelly boor kan je palen met een grote diameter diep in de grond installeren. 

Boren in fases

Een Kelly boring gebeurt in verschillende stappen. In een eerste fase wordt een holle boor diep in de grond geboord. Wanneer deze boor in de grond zit, gaat binnen deze holle ruimte een soort “emmer” naar beneden met een uitsparing aan de onderkant. Door de draaiing waarmee dit naar beneden gedraaid wordt, vult de “emmer” zich met de grond die in de boor zit. Op die manier wordt een lange koker leeggemaakt. 

Na het leegmaken, volgt het opvullen. In deze fase wordt eerst de bewapening in de holle koker aangebracht en daarna dieopgevuld met beton. Wanneer het beton uitgehard is, kan de boor verwijderd worden. Op die manier creëer je diepe pilaren van beton (of andere materialen) die bijvoorbeeld kunnen dienen als fundering. 

Voordelen

Dankzij dit proces kunnen we stevige funderingen bouwen op relatief kleine oppervlaktes. Er zijn minder grondwerken nodig, de werktuigen nemen minder ruimte in en we graven niet te veel grond uit. . Bovendien kunnen de de onderdelen van deze boor ook nog eens gemakkelijk verwisseld worden. Hierdoor kan deze boor voor bijna alle grond- en steensoorten gebruikt worden.  

Een andere voordeel van deze boor is dat ze heel erg diep kan gaan. Hierdoor kan het gewicht van de constructie gedragen worden door de onderste grondlagen, wat zorgt voor een betere stabiliteit. Bij traditionele bouwwerken, wordt er namelijk gebouwd op de minder diepe grondlagen.

Oosterweelwerken

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd geworden naar deze Kelly boren en wil je er eentje aan het werk zien? Dan moet je zeker eens langs een van onze werven in de Kanaalzone wandelen. Daar gaan we een voormalig droogdok slopen met deze techniek. Dit droogdok, waar momenteel het Pomphuis ligt, werd gedeeltelijk gesloopt in de jaren '90 en de zuidelijke dokwand werd toen omgevormd tot kade. Maar de dokvloer van zes meter dik is wel nog aanwezig onder de huidige bodem van het Albertkanaal. Aangezien dit deel van het oude droogdok in de weg ligt van de tunnelconstructie die daar gebouwd zal worden, moet deze vloer gesloopt worden.

Gerelateerd nieuws