Render oosterweel

Trillingswerken op 15, 17 en 18 augustus in Albertkanaal en aan spoorlijn Vaartkaai

Op donderdag 15 augustus*, op de Belgische feestdag van O.L.V. Hemelvaart, werken we door aan de trillingswerken in het Albertkanaal. Ook het weekend van zaterdag 17 en zondag 18 augustus* plaatsen we damplanken, dit keer ten noorden van de spoorbrug over het Albertkanaal, aan de kant van de Vaartkaai in Merksem. Die werken zullen geluidsoverlast veroorzaken voor de omgeving. 

We plaatsen damplanken ten noorden van de spoorbrug over het Albertkanaal, aan de kant van de Vaartkaai in Merksem
We plaatsen damplanken ten noorden van de spoorbrug over het Albertkanaal, aan de kant van de Vaartkaai in Merksem

In het Albertkanaal, tussen het Samgadok en het Viaduct van Merksem, werkt onze aannemer op donderdag 15 augustus door aan het plaatsen van damplanken. Ook op zaterdag 17 en zondag 18 augustus trillen we damplanken in de grond, ten noorden van de spoorbrug over het Albertkanaal, aan de kant van de Vaartkaai in Merksem. Op sommige plaatsen “heien” of kloppen we de planken nog iets dieper. Je zal in de omgeving afwisselend een trillend en kloppend geluid horen.

We kunnen de damplanken enkel aanbrengen wanneer de spoorlijn niet in dienst is. Daarom werken we nu, net zoals enkele voorbije weekends in juni en juli, uitzonderlijk ook in het weekend.

Grootschalige trillingswerken in Albertkanaal

De werken maken deel uit van grootschalige trillingswerken voor de bouw van de Kanaaltunnels in het Albertkanaal. Ook in de komende maanden zullen er in de hele zone trillingswerken hoorbaar en voelbaar zijn. 

Zoals altijd monitoren we het geluid en trillingen. Als de normen overschreden worden, wordt dit gesignaleerd en onderneemt de aannemer actie. We werken steeds tussen 7:00u en 17:00u. 

Damplanken vormen een droge bouwkuip voor de Kanaaltunnels

De Kanaaltunnels verbinden het Oosterweelknooppunt aan het Noordkasteel op rechteroever met de Antwerpse Ring. Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze op in een noordelijk en zuidelijke aansluiting op de Ring. Voor die noordelijke aansluiting kruisen we de spoorlijn die zich bevindt tussen de Noorderlaanbrug en de Ring. 

We bouwen de Kanaaltunnels in een droge, waterdichte bouwput. Om die droge bouwput te bekomen plaatsen we eerst damplanken in de grond die de wanden van de bouwkuip vormen. 

 

*Deze planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden en de voortgang van de werken.

Gerelateerd nieuws