Render oosterweel

Preparation is key... Ook op de Oosterweelwerf

do, 06/05/2021 - 07:30

Meer over

Hoe stuur je dagelijks meer dan 150.000 wagens en trucks doorheen een van de grootste werven van Europa? Johan Vansant, mobiliteitsexpert van Lantis, legt uit hoe we de puzzel leggen met tijdelijke wegen, bruggen, fasewissels en veranderende signalisatie op de Oosterweelwerf op Linkeroever.

Onze CEO Luc Hellemans omschreef de werken aan de Oosterweelverbinding als een openhartoperatie van een patiënt die ondertussen nog aan het lopen is. Want je kan het verkeer niet wegtoveren om de werken uit te voeren. Dus werken we steeds in blokken aan een deel van de toekomstige Oosterweelverbinding. Vooraleer we aan het volgende deel kunnen werken, voeren we een fasewissel door.

Drie voor de prijs van één

Soms lijkt zo’n fasewissel redelijk simpel. Een doorsteek door de middenberm, wat gele lijnen en verderop terug op de eigen rijstroken. Gemakkelijk toch? Maar het is vaak complexer dan dat. Want je bent niets met een tijdelijke weg als de brug waar die weg op moet aansluiten, er nog niet ligt. Of als de straatverlichting de deadline niet haalt. Veel verschillende teams en specialisten moeten dus goed op elkaar inspelen om het hele plaatje te laten kloppen vooraleer je het verkeer op een andere manier rond of door de werf leidt. Bovendien heb je, ook als alles op tijd klaar is, nog de organisatie van de fasewissel zelf. Mobiliteitsexpert Johan Vansant leidt dit alles mee in goede banen.

Wie de voorbije weken aan het knooppunt Sint-Anna (R1xE34) kwam, werd geconfronteerd met een driedubbele fasewissel. De nieuwe snelweg (R1) tussen de grote knooppunten werd in gebruik genomen, op de E34 namen we de vernieuwde rijbaan richting Antwerpen in gebruik en het verkeer werd over tijdelijke wegen rondom het knooppunt Sint-Anna geleid zodat we dat knooppunt kunnen afbreken. Maar wat gaat er aan zo’n fasewissel vooraf?

Rond de tafel

“Samen met de omliggende steden en gemeenten, het Havenbedrijf, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), het Vlaams Verkeerscentrum, etc. bekijken we op welke datum een fasewissel kan plaatsvinden. Daarbij houden we rekening met de werven en evenementen in de regio. We laten bijvoorbeeld geen omleiding lopen langs Waaslandhaven-Zuid wanneer AWV er op dat moment onderhoudswerken uitvoert. Of sluiten de snelweg niet af als er op Linkeroever een groot evenement plaatsvindt. We plannen zo’n fasewissels ook zoveel mogelijk ’s nachts, in vakantieperiodes en in weekends om de impact voor het verkeer te beperken.”

Naast een datum is ook de planning van de fasewissel zelf cruciaal. “Samen met de aannemer (Rinkoniên op Linkeroever), brengen we in kaart wat er moet gebeuren: wegmarkeringen aanbrengen of weghalen, verkeersborden plaatsen, verlichting voorzien of de betonblokken aan de middenberm weghalen. Soms zijn het ook grotere zaken, zoals een (tijdelijke) brug afbreken of een nieuwe weg aansluiten op de bestaande.”

Al die stappen worden in de juiste volgorde uitgeschreven in een signalisatieplan en het draaiboek. Daarin staat voor elke stap ook de juiste timing, waar het verkeer rijdt, wie waar werkt en wat eventuele omleidingen zijn.

De opgestelde planning stemmen we vervolgens opnieuw af met de verschillende instanties waarmee we eerder al rond de tafel zaten om een datum af te spreken. “Sommige overheden, zoals steden en gemeenten, AWV of de federale wegpolitie moeten ons immers een vergunning geven voor de werken. Anderen kunnen nog advies geven dat we kunnen meenemen in de planning: De Lijn, het Vlaams Verkeerscentrum maar ook bedrijven uit de buurt en de hulpdiensten.”

En… actie!

Eens het plan finaal goedgekeurd en vergund werd, maakt de aannemer een planning op voor zijn medewerkers en hun machines. “Soms is het echt enorm wat er op korte tijd en in vaak moeilijke omstandigheden gepresteerd moet worden. Geen enkele situatie is hetzelfde en je moet er de hele tijd je hoofd bij houden. Veiligheid is heel belangrijk op en rond onze werf en als je ’s nachts op de snelweg staat, nog net dat tikkeltje meer.”

“De aannemer staat ook in permanent contact met het Vlaams Verkeerscentrum om de snelheden op de borden boven de snelweg aan te laten passen of rijstroken te laten afsluiten. Ook de politie is paraat om alles veilig te laten verlopen, het verkeer tegen te houden of om te leiden. En uiteraard zijn we ook zelf van de partij om – waar nodig – bij te sturen.”

Maar het werk stopt niet eens de fasewissel uitgevoerd is. “In de dagen nadien evalueren we de fasewissel. Is de signalisatie duidelijk genoeg? Rijden de weggebruikers zoals we verwacht hadden? Wat is de impact van de nieuwe situatie? Indien nodig sturen we bij, in overleg met alle partners. Ook de communicatie naar de weggebruikers en omgeving voor, tijdens en na de fasewissel zelf houden we tegen het licht. Want hoe beter de weggebruikers weten wat ze kunnen verwachten, hoe minder verrassingen, problemen en frustraties er nadien zijn.”

Een huzarenstukje dus om alles op tijd rond te krijgen? “Ja, maar het is mooi om te zien hoe we met zoveel medewerkers en partners tegelijk naar iets toewerken. Als op het einde alle puzzelstukjes in elkaar vallen, geeft dat écht een kick!”

Gerelateerd nieuws