Render oosterweel

Oosterweelwerken bereiken snelwegniveau op rechteroever voor bouw Bypass

  • Vanaf maandag 11 maart starten nachtwerken om de rijstroken op R1 richting Nederland te versmallen, van het knooppunt Antwerpen-Oost tot het Albertkanaal
  • Maximumsnelheid van 70km per uur
  • Inname rechterrijstrook R1 ter hoogte van Sportpaleis vanaf nacht 14 op 15 maart

In de week van 11 maart* passen we de rijstroken op de R1 richting Nederland aan. Tussen het knooppunt Antwerpen-Oost (E313 x R1) en de kruising met het Albertkanaal versmallen we in enkele nachten de rijstroken tot 3m20. De maximumsnelheid zal hier dalen tot 70 km per uur. In de nacht van donderdag 14 op vrijdag 15 maart nemen we ter hoogte van het Sportpaleis de rechterrijstrook in over een lengte van ongeveer één kilometer voor de bouw van de Bypass.** In de richting van Nederland zal het verkeer vanaf dan over 3 in plaats van 4 rijstroken beschikken.

Inname rijstrook R1 voor bouw Bypass

De bouw van de Bypass ging op maandag 12 februari van start. We pasten intussen de aanrijhelling naar de IJzerlaanfietsbrug aan, richtten de afgesloten Vaartkaai in als werfzone en bereidden ook langs het Viaduct van Merksem de bouw van de Bypass voor.

Vanaf 11 maart bereiken de Oosterweelwerken ook op rechteroever het snelwegniveau. Tussen het knooppunt Antwerpen-Oost en de kruising van het viaduct met het Albertkanaal versmallen we de rijstroken richting Nederland om ruimte vrij te maken voor de werf. Voor de veiligheid van zowel de weggebruiker, als van onze medewerkers op de werf verlagen we hier de maximumsnelheid naar 70km per uur. Ter hoogte van het Sportpaleis verdwijnt de rechterrijstrook. Hier breken we de randbalk van het viaduct af, zodat de Bypass er kan tegen gebouwd worden.

Bekijk hier het toekomstbeeld van de Bypass

De details van de nachtwerken vind je hier. OPGELET: in de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 maart sluit afrit Deurne enkele uren voor verkeer op de R1. Vanuit de E313 kan je afrit Deurne wel bereiken. 
 

Ter hoogte van het Sportpaleis nemen we vanaf de nacht van 15 op 16 maart plaatselijk één rijstrook in richting Nederland.
Ter hoogte van het Sportpaleis nemen we vanaf de nacht van 15 op 16 maart plaatselijk één rijstrook in richting Nederland.

Het innemen van de vierde rijstrook op de Ring zal ongetwijfeld voor extra reistijd zorgen. De ingrepen die we eind vorig jaar hebben gedaan in het knooppunt Antwerpen-Oost (waarbij gevaarlijke, last minute weefbewegingen onmogelijk werden gemaakt) zorgen voor een vlottere doorstroming. En ook de snelheidsbeperking tot 70 km per uur draagt hieraan bij. Beide maatregelen zouden het risico op ongevallen moeten verkleinen. Wanneer er filevorming ontstaat roepen we de weggebruikers op om de verplichte reddingsstrook te vormen, zodat de hulpdiensten de file vlot kunnen passeren.

We raden automobilisten ook aan om altijd de meest actuele verkeerssituatie na te gaan via de website van het Verkeerscentrum en indien mogelijk gebruik te maken van alternatieven. Zo heeft verkeer komende vanuit Nederland met bestemming Antwerpen de mogelijkheid om ‘s ochtends de P+R Luchtbal te nemen. ‘s Avonds sluiten ze dan voorbij de file op de Ring aan.

Bouw tijdelijke opslagplaats in Antwerpen-Noord gestart

In het knooppunt Antwerpen-Noord (A12 x E19) zijn we ondertussen ook gestart met de aanleg van een tijdelijke opslagplaats (TOP). De Oosterweelwerken vinden plaats in een stedelijke omgeving, met weinig ruimte om de werken uit te voeren. Die ruimte is echter broodnodig voor de opslag van gronden en materialen. In de nieuw te bouwen TOP slaan we de komende jaren (propere) gronden en andere materialen op. Ook voorzien we hier een breekinstallatie die afgebroken infrastructuur – zoals het Viaduct van Merksem – zal verwerken tot (gerecycleerde) bouwstof.

Het knooppunt is de ideale locatie voor zo'n TOP. Het is eenvoudig te bereiken via de snelwegen, heeft geen directe omwonenden en kan vlot aansluiten op het netwerk van werfwegen.

Om de impact van deze TOP op de omgeving nog verder te milderen, werd de maximumsnelheid richting Antwerpen ook hier verlaagd. Op de A12 vanaf net voorbij Ekeren en op de E19 vanaf Kleine Bareel geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur.

In het knooppunt Antwerpen-Noord richten we een TOP in voor de opslag van gronden en materialen.
In het knooppunt Antwerpen-Noord richten we een TOP in voor de opslag van gronden en materialen.

* Het aanpassen van wegmarkeringen is weersafhankelijk. Deze planning is dus onder voorbehoud van voldoende droge omstandigheden.
** De Bypass is een tijdelijke snelweg die het mogelijk maakt om het Viaduct van Merksem af te breken, de Antwerpse Ring helemaal rond te maken en de snelweg maximaal te overkappen. Je leest er meer over op www.oosterweelverbinding.be/Bypass

Gerelateerd nieuws