Oosterweelverbinding in gebruik vanaf 2030
Meer over
De Oosterweelverbinding zal vanaf eind 2030 in gebruik worden genomen. Onder meer de Scheldetunnel en het Oosterweelknooppunt zullen vanaf dan opengesteld worden voor automobilisten en fietsers, waardoor er een nieuwe verbinding tussen linker- en rechteroever komt. De jaren daarna zal de rest van de infrastructuur volgen. Wellicht zullen de laatste verbindingen in 2033 opengesteld worden. Het kan echter nog zijn dat die einddatum de komende jaren terug wat naar voren opschuift. De werken aan Linkeroever en in Zwijndrecht waren bijvoorbeeld ook een half jaar eerder dan gepland klaar, en ook daar werden nieuwe verbindingen – van zodra klaar – opengesteld voor gebruik.
Er zijn verschillende redenen waarom de timing opschuift in de tijd. Een eerste is PFAS, en het ontbreken van een rechtszeker kader daarrond. Niet alleen de werken op Linkeroever en Zwijndrecht werden geconfronteerd met een PFAS-problematiek, ook bij de werken op rechteroever zijn historische PFAS-verontreinigingen vastgesteld. Dat betekent dat er de voorbije jaren extra voorbereidingen nodig waren, zoals bijkomende terreinonderzoeken en studies naar mogelijke oplossingen, maar ook het plaatsen van waterzuiveringsinstallaties. Zaken die niet in de originele timing voorzien waren. Ook de bijkomende complexiteit van de grondverzetwerken, waarbij bijkomende faseringen vereist zijn in het afgraven en verwerken van PFAS gronden, en de nog steeds wijzigende regelgeving omtrent grondverzet en PFAS maken het onmogelijk om een stabiele planning aan te houden.
Daarnaast moeten er voor de werken aan de Oosterweelverbinding ook heel wat vergunningen aangevraagd worden. De complexiteit daarvan is de jongste jaren alleen maar toegenomen, wat ook doorwerkt in de planning. Tot slot werden er tijdens de uitvoering van de werken extra overkappingen toegevoegd aan de plannen, wat ook zijn impact heeft op de timing van uitvoering.
Zowel Lantis als de aannemers die aan de Oosterweelverbinding werken doen er alles aan om de timing zo scherp als mogelijk te houden. “We zijn er ons zeer van bewust dat de realisatie van de Oosterweelverbinding van cruciaal belang is voor de mobiliteit van de vele weggebruikers rond Antwerpen en de leefbaarheid van honderdduizenden Antwerpenaren. We zetten ons allen meer dan 100% in om de timing van ingebruikname zo scherp als mogelijk te houden”, luidt het.