Render oosterweel

Nieuwe fietstunnel Charles de Costerlaan houdt fietsen veilig tijdens bouw Scheldetunnel

Meer over

Eén van de werfinritten van aannemer COTU voor de bouw van de nieuwe Scheldetunnel bevindt zich aan de Charles de Costerlaan op Linkeroever. Werfverkeer kruist hier met de vele fietsers tussen Linkeroever en de Waaslandhaven. Momenteel wordt deze kruising beveiligd door verkeerslichten. Vanaf 18 oktober starten we met de aanleg van een nieuwe fietstunnel, zodat fietsers en werfverkeer elkaar niet meer kruisen.

Aannemer COTU is voor de bouw van de Scheldetunnel volop bezig met het inrichten van de werfzone. Voor Lantis en de aannemer is veiligheid de grootste prioriteit. Op de werf, maar ook daarnaast. Daarom starten we op maandag 18 oktober met de bouw van een nieuwe fietstunnel aan de Charles de Costerlaan. Ter hoogte van de werfinrit op Linkeroever, kunnen we er zo voor zorgen dat fietsers en werfverkeer elkaar niet meer kruisen.

Trillings- en geluidshinder door intrillen damwanden

Om deze fietstunnel in een droge bouwput aan te kunnen leggen, trillen we in de eerste fase van de werken damwanden in de grond. Gedurende ongeveer 10 werkdagen, kan dit enige geluids- en trillingshinder met zich meebrengen. 

Wanneer de damwanden allemaal op hun plaats zitten, kan de bouw van de tunnel effectief van start gaan.

Conflictvrij fietsen vanaf eind januari

Op dit moment wordt de kruising van werfverkeer en fietsers geregeld met verkeerslichten. Eind januari 2022 nemen we de nieuwe fietstunnel in gebruik. Hierdoor worden beide ook fysiek van elkaar gescheiden en kunnen fietsers tijdens de bouw van de nieuwe Scheldetunnel veilig, comfortabel en conflictvrij blijven fietsen.

1920_werfinritcotu.png

Onder deze werfinrit bouwt aannemer COTU vanaf 18 oktober een nieuwe fietstunnel. Zo zullen fietsers en werfverkeer elkaar de komende jaren conflictvrij kunnen kruisen.

De Scheldetunnel als broodnodige extra kruising

Dankzij de nieuwe Scheldetunnel creëren we de broodnodige extra capaciteit om de Schelde te kruisen. De tunnel verbindt de linker- en rechteroever van de Schelde, om zo de Antwerpse Ring mee rond te maken. De Ring wordt op die manier veiliger en vlotter. Dankzij een fietskoker van 6 meter breed wordt de Scheldetunnel ook de langste fietstunnel van Europa en zorgt zo voor een extra boost aan de fiets als alternatief voor de wagen.

1920_scheldetunnellinkeroever-2.jpg

Gerelateerd nieuws