Render oosterweel

Lantis ontvangt vergunning voor fietsbruggen en parkbrug van Ringpark West

Meer over

Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, ontving op 19 september de vergunning voor de volgende fase van Ringpark West. Die omvat onder andere drie fietsbruggen rond het knooppunt Sint-Anna Linkeroever én de parkbrug over de Antwerpse Ring ter hoogte van Antwerpen-West en de Kennedytunnel.

Toestemming voor bouw van fietsbruggen en parkbrug

Langs de E34 werd reeds een groene berm gebouwd en ook langs de E17 en Antwerpse Ring werden al hoge geluidsschermen langs de snelweg geplaatst. Op 19 september ontvingen we van de Vlaamse Overheid een vergunning voor de volgende fase van Ringpark West:

  • Het bouwen van een nieuwe fietsbrug over de Antwerpse Ring (R1) naast het reeds gebouwde ecoduct aan het knooppunt Sint-Anna. Deze fietsbrug zal in de toekomst de fietssnelweg F41 - tussen Zelzate en Antwerpen - doortrekken over de R1 en aansluiten op het Ringfietspad;
  • Daarnaast bouwen we ook langs het ecoduct twee fietsbruggen. Zo vermijden we dat fietsers en dieren elkaar hier kruisen;
  • Deze fietsbruggen maken het mogelijk om van het ecoduct een 100% natuurverbinding te maken. Zonder verstoring door fietsers, voetgangers en de bijhorende verlichting, zal het ecoduct nog aantrekkelijker worden voor dieren om van het ene natuurgebied, naar het andere te gaan.

ringparkwest-sint-annalinkeroever2.jpg Ter hoogte van het knooppunt Sint-Anna Linkeroever bouwen we drie nieuwe fietsbruggen. Eentje om de Antwerpse Ring te kruisen(1) en twee langs het ecoduct.(2+3)

  • Ter hoogte van het knooppunt Antwerpen-West bouwen we een parkbrug tussen het Burchtse Weel en het toekomstige Katwilgbos. Deze brug biedt vlakbij de Kennedytunnel een veilige en comfortabele oversteek van de R1 voor fietsers en voetgangers. Het Ringfietspad wordt via deze brug over de snelweg getrokken tot aan de Charles de Costerlaan en de toekomstige Scheldetunnel. Daarnaast voorzien we het grootste deel van deze brug als ecologische oversteek. Door een netwerk van ecoducten en -tunnels worden het Vlietbos, Het Rot, Blokkersdijk, het Sint-Annabos en het toekomstige Katwilgbos één groot aaneengesloten gebied. Dankzij deze parkbrug sluiten we hier ook het Burchtse Weel op aan.

medium-ringpark-west-parkbrug-r1-snelweg.jpg Simulatiebeeld van de toekomstige parkbrug over de Antwerpse Ring. Deze wordt als ‘boogbrug’ gebouwd, zonder middenpijlers.

Bekijk het toekomstbeeld hier.

Op de linkeroever gaat de levenskwaliteit er flink op vooruit. De snelwegen verdwijnen er achter groene geluidsbermen en hoge geluidsschermen waardoor je er rustiger woont, werkt, wandelt of fietst. De nu nog versnipperde natuurgebieden worden er met elkaar verbonden via ecoducten, beekjes en fiets- en wandelpaden waardoor mensen en dieren zich vrijer kunnen verplaatsen in de natuur. En door het vervolledigen van het fietsnetwerk met 16,5 kilometer aan nieuwe fietssnelwegen, -paden en -bruggen komt er eindelijk een vlotte verbinding met de haven, de rechteroever en het Waasland.

Gerelateerd nieuws