Render oosterweel

Afrit Merksem uit Nederland sluit vanaf 19 februari

Om de Antwerpse Ring (R1) in Merksem te kunnen verdiepen en overkappen, moeten we eerst heel wat kabels en nutsleidingen verleggen. De snelweg zal een stuk dieper liggen dan vandaag, waardoor ook de nutsleidingen dieper gelegd moeten worden. Ook de Groenendaallaan zal dieper komen te liggen dan nu. Om de hinder van deze werken op het verkeer zoveel mogelijk te beperken, persen we waar mogelijk de nieuwe leidingen onder de wegen door. Eind februari starten we met het verleggen van de leidingen onder de Groenendaallaan, aan de zijde van Luchtbal. Om deze werken veilig uit te voeren, sluiten we vanaf 19 februari de afrit in Merksem af voor verkeer uit het noorden/Nederland. Voor deze afgesloten afrit leiden we tot het einde van de Oosterweelwerken (2030) om via het complex Ekeren aan de A12 en de Noorderlaan.

De omgeving van Merksem en de Groenendaallaan gaat de komende jaren ingrijpend veranderen. Het viaduct van Merksem breken we af en de snelweg wordt verdiept aangelegd en maximaal overkapt. Vooraleer deze grote werken echt kunnen starten, verleggen we eerst heel wat nutsleidingen. Denk aan kabels voor elektriciteit en telefonie/internet, maar ook aan water- en gasleidingen en rioleringen.

Ook onder de Groenendaallaan moeten we enkele nutsleidingen dieper in de grond aanleggen. Om dit uit te voeren met minimale hinder op deze drukke weg, persen we de nutsleidingen onder de rijbaan door. Zo moet deze niet onderbroken worden en kan het verkeer blijven rijden/fietsen/stappen.

500_afritmerksemnederland1.jpg

Afrit 1 Merksem uit Nederland sluit 19 februari

Voor verkeer uit Nederland sluit de afrit in Merksem op zondag 19 februari, vanaf 8u 's ochtends. Kom je nadien vanuit het noorden? Dan leiden we je om via het complex Ekeren op de A12 en de Noorderlaan. Deze afrit blijft afgesloten tot het einde van de Oosterweelwerken in 2030. Na het verleggen van de nutsleidingen blijft deze afrit namelijk werfzone voor het verdiepen en overkappen van de Ring. De opritten richting Nederland werden eerder al afgesloten. De op- en afrit van en naar het zuiden (Gent, Brussel, Luik, Eindhoven,...) blijven tijdens de werken wel beschikbaar.

!Opgelet! Je moet dus een afrit vroeger de snelweg al verlaten om naar Merksem of Luchtbal te rijden. Anders is de volgende afrit pas Borgerhout.

afsluitenafrit1merksemfebruari2023.jpg
Op zondag 19 februari sluit afrit 1 Merksem voor verkeer uit het noorden/Nederland. Je rijdt om via complex Ekeren (A12) en de Noorderlaan.

Anders naar Antwerpen 

Wie een alternatief zoekt om de stad tijdens de werken te bereiken kan terecht in de Park and Ride gebouwen op Luchtbal (naast de Noorderlaan) of in Merksem. Daar kan je je auto achterlaten en overschakelen op een filevrij alternatief zoals het openbaar vervoer, een deelstep of (elektrische) deelfiets. Pendelaars uit het noorden kunnen weldra ook sneller naar de stad dankzij de extra busbaan die Lantis, samen met het Agentschap Wegen en Verkeer aanlegt op de A12 tussen Stabroek en Ekeren. 

Oosterweel transformeert hele omgeving van Merksem en Luchtbal

De grootste metamorfose door Oosterweel komt er ongetwijfeld in het noorden van Antwerpen. De Antwerpse Ring zoals we die vandaag kennen verdwijnt. Het Viaduct van Merksem breken we af en maakt plaats voor een ingesleufde, dieperliggende Ring die deels overkapt wordt. De Ring verdwijnt zo uit het zicht en op de vrijgekomen ruimte komen meerdere nieuwe parken voor extra groen. Lees hier meer over wat er precies verandert.