[t001_01_main.tpl.php]

Masterplan 2020

In 2000 lanceerde de Vlaamse overheid het Masterplan Antwerpen. In 2010 heeft dit plan een update gekregen en werd het omgedoopt tot het Masterplan 2020. Dit plan moet de verkeersknoop in de Antwerpse regio helpen ontwarren.

De Antwerpse regio telt ongeveer 850 000 inwoners. Met zijn haven en luchthaven is het ook een belangrijk logistiek en economisch knooppunt in Europa. De behoefte aan mobiliteit is dan ook enorm. Toenemende files en de verminderde bereikbaarheid van Antwerpen en de haven leiden tot zware economische verliezen én tasten de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de hele regio aan. 

Doelstellingen Masterplan 2020

Het Masterplan 2020 heeft 3 doelen:

  • Een vlotter verkeer in en rond Antwerpen, met minder files en sluipverkeer
  • Veiligere wegen, met minder ongelukken
  • Een leefbaardere stad en rand voor iedereen

En tegen 2020? Tegen dan heeft de Vlaamse regering de ambitie om – mede dankzij de uitvoering van het Masterplan 2020 - minstens 50% van de verplaatsingen in de Antwerpse regio met het openbaar vervoer, de fiets of te voet te laten gebeuren. Want minder wagens betekent ook minder files.

Projecten Masterplan 2020

Om de doelstellingen te bereiken, wordt in het Masterplan 2020 ingezet op alle vervoersmogelijkheden. Het openbaar vervoer, voetgangers en fietsers, het waterverkeer én het wegverkeer: voor elke vervoerswijze werden er projecten opgenomen binnen het masterplan.

De uitvoering van deze projecten is gestart in 2003. Ondertussen zijn er al veel projecten gerealiseerd, en staan er nog veel meer gepland.

Situering van de projecten van het Masterplan 2020 (klik op de kaart om te vergroten)

Het openbaar vervoer

Wat is er al gerealiseerd?

  • Sinds 2005 rijdt tram 3 van Zwijndrecht naar Merksem.
  • Sinds 2012 rijdt tram 5 van Linkeroever naar Wijnegem en tram 15 naar Boechout.
  • Sinds april 2015 is er een sneltram die in 15 minuten van de park-and-ride aan de rotonde in Wommelgem naar de Meir rijdt.

Wat is er gepland?

Met de aanleg van de Noorderlijn wordt het noorden van Antwerpen in verschillende fasen bereikbaar met de tram:

  • ​Sinds midden 2016 rijden er trams op het Eilandje: zo kan je vanuit het noorden van de stad met de tram via Rijnkaai-Zuid naar het centrum.
  • Tegen eind 2018 rijden er trams op de Noorderleien en de Noorderlaan, waar ter hoogte van de Havanasite aan de Ekersesteenweg een grote park-and-ride-and-bike zone komt voor een 250-tal wagens en een 440-tal fietsen.
  • Tegen 2020 kan je met de tram naar Wilrijk, Kontich en Beveren.

Voetgangers en fietsers

Wat is er al gerealiseerd?

  • De provincie Antwerpen werkte de voorbije jaren aan de uitbouw van de:
    fietsostrade Antwerpen-Mechelen: dit fietspad loopt in een rechte lijn langs de spoorweg en zorgt voor een vlotte fietsverbinding naar en van de steden Antwerpen en Mechelen. Deze fietsostrade is bijna helemaal klaar.
    fietsostrade Antwerpen-Essen: dit fietspad brengt je in een rechte lijn van het noorden van de provincie naar de stad Antwerpen. De fietsostrade is grotendeels klaar.
  • De Havenroute: dankzij deze route fiets je veilig via de haven vanaf de Scheldelaan en de Scheldekaaien naar Berendrecht en Zandvliet. Van daaruit kan je ook aansluiten op de bestaande routes richting Nederland.
  • Sinds september 2017 is er een veilig fietspad aangelegd langs beide zijden van de volledige Singel. Lees meer over de heraanleg van de Noordersingel >
  • In oktober 2017 is de Welenroute voltooid: met de fiets kan je je via deze route zorgeloos verplaatsen van aan de voetgangerstunnel op Linkeroever tot op het Kaaiplein in Burcht.

Wat is er gepland?

  • In september 2017 zijn de werken voor de aanleg van de Districtenroute gestart. Deze fietsroute verbindt alle districten buiten de Antwerpse Ring.
  • In de loop van 2019 starten de werken voor de aanleg van de Sint-Bernardusroute. Dit is een veilige fietsverbinding tussen Wilrijk en Hemiksem via spoorlijn 52.

Waterverkeer

Om meer schepen met extra lagen containers te kunnen laten varen op het Albertkanaal, wordt het kanaal breder gemaakt en krijgt het hogere bruggen. Zo kunnen er extra vrachtwagens van de weg worden gehaald.

Wat is er al gerealiseerd?

Wat is er gepland?

Wegverkeer

Wat is er gepland?

Partners Masterplan 2020

Diverse organisaties beheren de projecten: de Vlaamse overheid (departement Mobiliteit en Openbare Werken, Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM nv), Agentschap Wegen en Verkeer, Afdeling Maritieme Toegang, De Vlaamse Waterweg nv), de Lijn, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, de provincie Antwerpen, de stad Antwerpen, de NMBS en andere betrokken steden en gemeenten.

[/t001_01_main.tpl.php]