Hoe wordt al het bouwmateriaal voor de Bypass aangevoerd en afgevoerd?

De aan- en afvoer van grond en puin gebeurt zoveel mogelijk via schepen op het Albertkanaal. Het materiaal wordt overgeladen van de schepen op werftransport en omgekeerd. Het verdere transport verloopt dan via het werfwegenstelsel dat door de werfzone vlak naast de Ring loopt. Hierdoor zal dit zware verkeer maar beperkt langs bestaande wegen rijden en blijven we zoveel mogelijk uit de woonwijken. 

Bepaalde materialen, zoals beton en de nieuwe kokers en buizen worden wel via de weg aangevoerd. 

Worden er acties genomen om ervoor te zorgen dat minder verkeer zal passeren op de Bypass dan nu op de Ring?

Lantis grijpt de hinder die de Oosterweelwerken met zich meebrengen aan om volop werk te maken van een shift naar meer duurzaam vervoer, de zogeheten modal shift. Concreet betekent dit het laten staan van de wagen en een ander vervoersmiddel gebruiken.

Er wordt ingezet op verschillende alternatieven voor wegverkeer om de hinder van de werken op te vangen. We bouwden onder meer nieuwe Park and Ride gebouwen in Merksem, Antwerpen Luchtbal en op Linkeroever. Die P+R’s sluiten aan op tram- of busverbindingen en op het bestaande fietsnetwerk. Aan die P+R’s kan je gebruik maken van deelsystemen. Parallel met de werken voeren we optimalisaties uit die de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren.

Ook fietsers moeten zich vlot en veilig kunnen bewegen binnen de regio. Daarom maken we werk van het wegwerken van de missing links en het optimaliseren van bestaande fietsroutes. We rolden ook een elektrisch deelfietsnetwerk uit in de volledige Antwerpse Vervoerregio.

Blijft de Ijzerlaanfietsbrug over het Albertkanaal toegankelijk tijdens de werken?

De Bypass wordt over de IJzerlaanfietsbrug gebouwd. De fietsbrug blijft maximaal toegankelijk tijdens de werken en ook nadien. De aansluitingen naar de fietsbrug zullen tijdens bepaalde fases wel verschuiven om de werken mogelijk te maken. Wanneer we het viaduct afbreken of de Bypass boven de fietsbrug bouwen, zijn kortere periodes van stremming wel mogelijk.

Lees meer over de IJzerlaanfietsbrug

Lees hier meer over de bouw van de Bypass

Komen er geluidsschermen langs de Bypass?

Om de lucht- en geluidsimpact van de Bypass op de nabije bewoning van Merksem en Deurne zoveel mogelijk te beperken, voorzien we ter hoogte van woonwijken geluidsschermen. Aan de noordzijde van Merksem vervangen deze schermen lokaal de bestaande grondbermen, die deels afgegraven worden. Na de aanlegfase zullen deze tijdelijke schermen worden vervangen door overkappingen en permanente bermen en schermen.

Bekijk hier hoe de Bypass er precies uit zal zien

Hoe houden we de buurt van de Bypass leefbaar?

Geluidsschermen van vier meter hoog ter hoogte van bewoning dempen het geluid van auto's en vrachtwagens die op de Bypass rijden.

Een maximumsnelheid van 70km/u zorgt voor minder geluidsoverlast voor de buurt van de Bypass.

Een stil wegdek absorbeert geluid en trillingen van auto's en trillingen.

We monitoren de omgeving en meten voortdurend:

  • Luchtkwaliteit
  • Geluid
  • Trillingen
  • Mobiliteit
  • Grondwater

Zo houden we de gevolgen op mens, dier en natuur in het oog. De metingen zijn al voor de werken gestart. Zo kunnen we vergelijken tijdens de werken. Gaat het de foute kant op? Dan grijpen we in.

Welke op- en afritten op het Bypass traject blijven toegankelijk en welke verdwijnen of worden verplaatst?

Groenendaallaan: De op- en afrit van en naar Gent blijven vanaf de Bypass toegankelijk. Verkeer van en naar Nederland wordt omgeleid naar het complex in Ekeren. Deze verkeerssituatie is nu al in voege.

Schijnpoort: De afrit van de Bypass komt nog steeds uit aan Schijnpoort, de oprit zal vanaf de ingebruikname van de Bypass tot het einde van de werken aan de Noordersingel liggen (tussen het containerpark en het bedrijvencomplex). 

Wanneer is de Bypass klaar en tot wanneer wordt er vervolgens over gereden?  

Begin 2024 wordt er gestart met de bouw van het noordelijk deel van de tijdelijke snelweg, de Bypass. Het gaat om het stuk tussen het Sportpaleis en de Jozef Masurebrug aan Antwerpen-Noord (E19 x A12). In 2025 rijdt het verkeer over de Bypass richting Nederland. In 2026 rijdt ook het verkeer richting Brussel/Hasselt/Gent over de Bypass.
 

Verkeer rijdt vervolgens over de Bypass tot de afbraak van het viaduct én de aanleg van de verdiepte Ring klaar is. Vanaf eind 2030 nemen we de Oosterweelverbinding gefaseerd in gebruik en verhuist het verkeer naar de nieuwe, verdiepte R1. Vervolgens kunnen we de Bypass afbreken. 

Waar loopt de Bypass en hoeveel baanvakken zal de snelweg tellen?

De Bypass, de tijdelijke snelweg naast de R1, komt aan de oostzijde van de bestaande Ring te liggen. Dit is langs de zijde van het Sportpaleis. De Bypass loopt tussen het knooppunt van de R1 met de E313 (“Antwerpen-oost”) en het knooppunt van de R1 met de E19 en de A12 (“Antwerpen-noord”) ter hoogte van de Jozef Masurebrug in Merksem.

De Bypass zal drie baanvakken tellen in elke richting.

Ter hoogte van het viaduct van Merksem is er onvoldoende plaats om twee maal drie nieuwe rijstroken aan te leggen. Daarom behouden we in dit deel de helft van het bestaande viaduct en bouwen we nog een halve Bypass met drie rijstroken bij. Op het nieuwe gedeelte van de Bypass komt het verkeer richting Nederland. Op het deel van de Bypass dat gebruik maakt van het bestaande viaduct komt het verkeer richting Gent. Zo kunnen we de binnenste helft van de Ring afbreken en krijgen we daar voldoende ruimte om de nieuwe Ring te bouwen.      

Waarom bouwen we de Bypass, een tijdelijke snelweg naast de R1?

De grootste metamorfose door Oosterweel komt er ongetwijfeld in het noorden van Antwerpen. De Antwerpse Ring zoals we die vandaag kennen verdwijnt. Het Viaduct van Merksem breken we af en maakt plaats voor een ingesleufde, dieperliggende Ring die deels overkapt wordt. Hierdoor verdwijnt de Ring niet alleen uit het zicht, maar komt er ook een zee aan ruimte vrij om te sporten, spelen en ontspannen. 

De transformatie van viaduct naar verdiepte Ring met Ringparken is een hele operatie. Omdat het verkeer moet kunnen blijven rijden tijdens de werken, leggen we eerst een Bypass of tijdelijke snelweg aan. Die Bypass biedt een alternatief aan de huidige Ring. Zo houden we tijdens de werken het verkeer maximaal op de snelweg en weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem. Tegelijkertijd zorgen we dankzij de Bypass ook voor een veilige, voorspelbare verkeerssituatie en geeft het de aannemer voldoende ruimte om de dieperliggende ring aan te leggen. 

Abonneer op Bypass