Worden er acties genomen om ervoor te zorgen dat minder verkeer zal passeren op de Bypass dan nu op de Ring?

Lantis grijpt de hinder die de Oosterweelwerken met zich meebrengen aan om volop werk te maken van een shift naar meer duurzaam vervoer, de zogeheten modal shift. Concreet betekent dit het laten staan van de wagen en een ander vervoersmiddel gebruiken.

Er wordt ingezet op verschillende alternatieven voor wegverkeer om de hinder van de werken op te vangen. We bouwden onder meer nieuwe Park and Ride gebouwen in Merksem, Antwerpen Luchtbal en op Linkeroever. Die P+R’s sluiten aan op tram- of busverbindingen en op het bestaande fietsnetwerk. Aan die P+R’s kan je gebruik maken van deelsystemen. Parallel met de werken voeren we optimalisaties uit die de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren.

Ook fietsers moeten zich vlot en veilig kunnen bewegen binnen de regio. Daarom maken we werk van het wegwerken van de missing links en het optimaliseren van bestaande fietsroutes. We rolden ook een elektrisch deelfietsnetwerk uit in de volledige Antwerpse Vervoerregio.

Blijft de Ijzerlaanfietsbrug over het Albertkanaal toegankelijk tijdens de werken?

De Bypass wordt over de IJzerlaanfietsbrug gebouwd. De fietsbrug blijft maximaal toegankelijk tijdens de werken en ook nadien. De aansluitingen naar de fietsbrug zullen tijdens bepaalde fases wel verschuiven om de werken mogelijk te maken. Wanneer we het viaduct afbreken of de Bypass boven de fietsbrug bouwen, zijn kortere periodes van stremming wel mogelijk.

Lees meer over de IJzerlaanfietsbrug

Lees hier meer over de bouw van de Bypass

Hoe houden we Linkeroever bereikbaar als de Charles de Costerlaan sluit?

Hoewel de hoeveelheid verkeer op de Charles de Costerlaan de laatste jaren sterk afnam, zal dit verkeer zich vanaf mei verplaatsen in tijd en ruimte. Een deel van dit verkeer sluipt via de Charles de Costerlaan naar oprit 6 Linkeroever en via de Waaslandtunnel zelfs naar de opritten op Rechteroever (bijvoorbeeld Merksem en Deurne). Die sluiproute wordt geknipt, waardoor dit verkeer maximaal geduwd wordt naar waar het thuishoort: de snelwegen.

Het overige verkeer zal kiezen voor een ander tijdstip om te reizen, overstappen naar andere vervoersmodi of een andere route kiezen. Die mogelijke routes zijn: 

  • Liefkenshoektunnel;
  • Kennedytunnel;
  • Blancefloerlaan en Halewijnlaan.

Op basis van tellingen en verkeersmodellen, passen we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Antwerpen enkele kruispunten op Linkeroever aan. Zo houden verbeteren we de verkeersdoorstroming ten opzichte van vandaag en vangen we de impact van de afgesloten Charles de Costerlaan op. Het gaat om:

  • Het kruispunt Halewijnlaan/Waaslandtunnel. Dit kruispunt wordt compact, eenvoudig en veiliger. Zo verbeteren we de doorstroming op de Halewijnlaan;
  • Het kruispunt Halewijnlaan/Blancefloerlaan. Hier passen we de verkeerslichtenregeling aan op de verbeterde doorstroming van de Halewijnlaan;
  • Het kruispunt Blancefloerlaan/op- en afrit 6 Linkeroever. Omdat oprit Linkeroever hier sluit, kunnen we ook dit kruispunt aanpassen. Zo verbeteren we de doorstroming op de Blancefloerlaan.

Meer informatie over het aanpassen van deze kruispunten vind je hier.

Waarom sluit de Charles de Costerlaan defintief?

In het Toekomstverbond van 2017 werd beslist om heel wat maatregelen te nemen die de leefbaarheid in de regio sterk moeten verbeteren. Denk aan geluidsbermen en -schermen, overkappingen, fietsverbindingen en vooral veel, nieuw groen. Sindsdien werden die concepten verder uitgewerkt tot Ringparken. Voor Linkeroever en Zwijndrecht is dat Ringpark West. Om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken, werd besloten om de werken aan dat Ringpark meteen in de al lopende Oosterweelwerf te integreren. Dat zorgde ervoor dat de originele planning van de werken moest aangepast worden en dat we tijdelijke wegen en bruggen niet meer konden bouwen.

In 2022 namen we parallel met de snelweg een nieuwe weg in gebruik tussen Waaslandhaven-Oost (E34) en de Blancefloerlaan(N70) en P+R Linkeroever. Deze weg – intussen officieel benoemd tot ‘Parallelweg Noord’ – vormt de definitieve verbinding tussen de E34 en Linkeroever. De tijdelijke weg ten noorden van de E34 en de Charles de Costerlaan kunnen hierdoor afgesloten worden.

Het vroeger knippen van de Charles de Costerlaan biedt heel wat ‘leefbaarheidswinsten’ voor Linkeroever:

  • Sluipverkeer van de snelweg naar bijvoorbeeld Waaslandtunnel of oprit Linkeroever wordt uit de woonkernen van Linkeroever gehaald en blijft langer op de snelwegen. Na een aanpassingsperiode voor het verkeer zal het hier dus rustiger en veiliger worden, met meer ruimte voor de buurtbewoners, fietsers/voetgangers en het openbaar vervoer.
  • Het doorgaand verkeer dat nu gebruik maakt van de Charles de Costerlaan zorgt voor ongezonde lucht en geluidsoverlast voor de buurt. Doorgaand verkeer hoort op de snelwegen en niet in woonwijken. Door dit verkeer hier weg te halen zal het er stiller en gezonder wonen worden. 
  • Wanneer hier geen verkeer meer rijdt, kunnen we de Charles de Costerlaan veel sneller dan gepland ontharden en er een groene fiets- en wandelboulevard van maken.

Waarom moet oprit Linkeroever voor enkele maanden sluiten?

In mei en juni nemen we de eerste delen van het nieuwe knooppunt Antwerpen-West in gebruik. Ook de nieuwe rijbanen tussen de Kennedytunnel en E17 worden dan opengesteld. In de uitwerking van Ringpark West werd beslist om een grote parkbrug te bouwen over de nieuwe snelweg. Dit maakt dat de huidige oprit Linkeroever niet meer kan aansluiten op de rijbaan richting Kennedytunnel en dus doodloopt. 

Een deel van de nieuwe oprit Linkeroever ligt al klaar. Om deze oprit volledig te kunnen afwerken moeten we eerst de tijdelijke wegen tussen Kennedytunnel en E17 afbreken. Dat kan pas vanaf juni, wanneer hier geen verkeer meer rijdt.

Gedurende enkele maanden (mei - november) is er dus geen oprit Linkeroever. In die periode leiden we om via de Parallelweg, E17 en de keerbrug in Kruibeke.

Lees hier meer

Welke op- en afritten op het Bypass traject blijven toegankelijk en welke verdwijnen of worden verplaatst?

Groenendaallaan: De op- en afrit van en naar Gent blijven vanaf de Bypass toegankelijk. Verkeer van en naar Nederland wordt omgeleid naar het complex in Ekeren. Deze verkeerssituatie is nu al in voege.

Schijnpoort: De afrit van de Bypass komt nog steeds uit aan Schijnpoort, de oprit zal vanaf de ingebruikname van de Bypass tot het einde van de werken aan de Noordersingel liggen (tussen het containerpark en het bedrijvencomplex). 

Hoe kan ik een elektrische deelfiets van Donkey Republic huren?

Je huurt voor het eerste een Donkey? Super leuk! Je kan heel eenvoudig starten met elektrisch fietsen met deze stappen:

  • Download de Donkey Republic app en voeg je (betaal)gegevens toe
  • Open de app en zoek de pick-up locaties in je buurt op een kaart
  • Vind je fiets in de app & bepaal of je huurt voor een korte of lange periode
  • Open je fiets met de app (Bluetooth)
  • Tussen 2 ritten kan je de fiets sluiten met je app (Bluetooth)
  • Zoek je een drop-off locatie in de app & beëindig de reservatie in de app

Zijn er laadpalen beschikbaar in de Park and Rides?

Ja, in de Park and Ride Merksem zijn er 16 laadpalen en 2 snelladers voor elektrische wagens beschikbaar. In de Park and Ride Luchtbal zijn er 19 laadpalen en 2 snelladers voor elektrische wagens beschikbaar. In de Park and Ride Linkeroever zijn er 30 laadpalen en 2 snelladers voor elektrische wagens beschikbaar.
 

Bestaan er abonnementen voor de Park and Rides?

Ja, je kan een abonnement afsluiten. Als abonnementhouder betaal je € 25 per maand of € 300 per jaar om in de Park and Ride te parkeren. Neem contact op met de projectmanager P&R via infoatpenrantwerpen.be (info[at]penrantwerpen[dot]be).

Ligt de Park en Ride Merksem, Luchtbal of Linkeroever in de LEZ?

Nee, Alle P+R's liggen buiten de lage-emissiezone in Antwerpen.
 

Abonneer op Mobiliteit