Verkeersveiligheid
Hoe verhoogt de Oosterweelverbinding de verkeersveiligheid?
De Antwerpse Ring zit vandaag muurvast door ongevallen en files. Oorzaak daarvan is een te hoge verkeersdrukte en ondermaatse infrastructuur als te krappe bochten, te steile hellingen, slecht aangesloten op- en afritten en het ontbreken van een noordelijk deel van de Ring. De Oosterweelverbinding zorgt met het rondmaken van de Ring in de eerste plaats voor een vlottere doorstroming en spreiding van het verkeer op de Ring. De Ring wordt zo efficiënter gebruikt en je hebt altijd een alternatief beschikbaar in geval van ongevallen: als er in het zuiden van Antwerpen iets gebeurt, kan je uitwijken naar het noorden en omgekeerd. Daarnaast worden een aantal gevaarlijke situaties weggewerkt door de aanleg van nieuwe op- en afritten, zachtere bochten en hellingen. Gevolg: minder ongevallen en minder files.
Lees meer over hoe Oosterweel zorgt voor veiligere en vlottere wegen
Zal het verplaatsen van de oprit Deurne voor meer verkeer zorgen?
We verwachten dat de nieuwe verkeerssituatie initieel voor meer verkeer zal zorgen op enkele toegangswegen en kruispunten. Echter: De oprit van de Schijnpoortweg naar de R1 wordt uit dienst genomen, wat de lichtenregeling op de kruispunten van de Schijnpoortweg eenvoudiger en vlotter zal maken. We passen ook de verkeerslichten, rijstrookindeling en opstelruimtes aan. Zo wordt het verkeer richting de nieuwe oprit op de Noordersingel zo vlot mogelijk afgewikkeld. Op het kruispunt Schijnpoortweg-Noordersingel-Slachthuislaan worden bovendien twee conflicten met overstekende fiets- en voetgangers weggewerkt. Zo wordt het kruispunt veiliger voor iedereen. Hoewel we dus een periode van aanpassing verwachten, zal de doorstroming naar de nieuwe oprit Deurne dankzij de combinatie van de bovenstaande punten in de toekomst wel vlot verlopen.
Waarom leggen we een nieuwe oprit Deurne aan?
In de loop van 2025 leggen we een nieuwe oprit Deurne naar de R1 aan tegenover de ingang van Spoor Oost, aan de Noordersingel. De huidige oprit aan de Schijnpoortweg sluit permanent. Dankzij het verleggen van de oprit kunnen we de gevaarlijke weefbewegingen elimineren tussen verkeer dat van de oprit komt en verkeer dat de Ring wil verlaten naar de E313. Zo verbetert de doorstroming en wordt de situatie een heel stuk veiliger in voorbereiding van de volledige ingebruikname van de Bypass richting Gent, voorzien in 2027. Daarnaast kunnen we dankzij de nieuwe locatie de oprit Deurne maximaal openhouden tijdens de Oosterweelwerken. In de toekomst zal de nieuwe oprit deel uitmaken van een volwaardig op- en afrittencomplex.
Wat verandert er aan de zuidelijke Ring?
Het zuidelijke deel van de Ring - het stuk tussen de Kennedytunnel op Rechteroever en de knoop met de E313/E34 - valt buiten het projectgebied van de Oosterweelverbinding. Hier worden dus geen Oosterweelwerken uitgevoerd. Al zullen de Oosterweelwerken er wel voor zorgen dat de mobiliteit en de leefbaarheid ook hier erop vooruitgaat.
Hoe? Doordat we het verkeer beter spreiden op de Ring, zal het minder druk worden op het zuidelijke deel van de Ring en in de Kennedytunnel. Op de Ring zal namelijk vooral lokaal verkeer rijden, terwijl doorgaand verkeer en havenverkeer over een noordelijk alternatief - het zogenaamde haventracé - gestuurd zal worden. Zo krijg je meer ademruimte op de Ring, inclusief op het zuidelijke deel ervan.
Staan er dan geen specifieke projecten op stapel om het zuidelijke deel van de Ring aangenamer en gezonder te maken? Toch wel. Maar deze vallen niet onder Oosterweel. De stad zal hier in het kader van de Grote Verbinding werk van maken. Meer info over die projecten lees je op www.degroteverbinding.be.