Schijnpoort
Een nieuw aansluitingscomplex Schijnpoort
De verkeersknoop aan het Sportpaleis is vandaag een warboel. Om die te ontwarren, bouwen we ten zuiden van Schijnpoort een volledig nieuw aansluitingscomplex. Dat complex wordt ingericht met op- en afritten in alle rijrichtingen. Je zal er de Ring kunnen oprijden naar het zuiden richting Brussel én naar het noorden richting Nederland.
De nieuwe Ring zal bovendien onder de Schijnpoortweg liggen. Zo ontstaat een overkapping aan het Sportpaleis met veilige verbindingen voor fietsers en voetgangers en een vlotte doorgang voor het openbaar vervoer.
2023 – 2024
We sluiten alle kabels en leidingen in deze zone aan op de nieuwe leidingenkoker die in 2018 onder de Ring werd uitgegraven. De werken vinden plaats op de Schijnpoortweg, Bisschoppenhoflaan, Van der Delftstraat, Tweemontstraat en Slachthuislaan.
2024
Onder het Viaduct van Merksem ligt het Groot Schijn ingekokerd onder de grond. Omdat dit Ingekokerd Groot Schijn in de weg ligt van waar in de toekomst de verdiepte Ring zal liggen, starten we in 2024 met het verleggen van de koker.
Februari 2025
We leggen een nieuwe werftoegang aan op de afrit Deurne om de bereikbaarheid van de werfzone voor de Bypass, de tijdelijke snelweg langs de R1, te garanderen.
April 2025
We breken een deel van de rand van het viaduct van Merksem af. Op die manier kunnen we later de Bypass op het viaduct aansluiten.
Eind 2025
We verleggen de oprit Deurne naar de R1 van zijn huidige locatie aan Schijnpoort naar de Noordersingel.
Ook schuift de Schijnpoortweg onder het Viaduct van Merksem een stukje op. Zo maken we plaats voor pijlers van de Bypass.
2026
We schuiven de afrit Deurne een stukje op naar rechts om plaats te maken voor de Bypass.
Hoe vorderen de werken?
Verleggen oprit Deurne
In de loop van 2025 verleggen we de oprit Deurne van zijn huidige locatie aan Schijnpoort naar de Noordersingel, ten zuiden van Schijnpoort. Op die manier kunnen we de oprit open houden tijdens de werken. De nieuwe oprit Deurne aan de Noordersingel zal in eerste instantie aansluiten op de huidige R1. Van zodra de Bypass volledig in dienst is, sluit de oprit aan op de Bypass. Ook na de werken blijft dit de definitieve locatie en zal de oprit aansluiten op de verdiepte snelweg. Om weefbewegingen te verminderen, voeg je vanaf de nieuwe oprit Deurne bij het verkeer van de E313 naar Gent op een extra rijstrook.
Ingekokerd Groot Schijn
Momenteel verleggen we onder het Viaduct van Merksem het Ingekokerd Groot Schijn. Omdat dit Ingekokerd Groot Schijn in de weg ligt van waar in de toekomst de verdiepte Ring zal liggen, startten we in 2024 met het verleggen van de koker. We houden hierbij rekening met de premetrokokers van De Lijn die zich onder de kokers bevinden.