Render oosterweel

Test, test... ook snelwegborden en kasten ondergaan controle voor gebruik

Meer over

Op Linkeroever en in Zwijndrecht nemen we dit jaar heel wat nieuwe snelweginfrastructuur in gebruik. Vanaf mei kunnen automobilisten rijden over het nieuwe knooppunt in Antwerpen-West en in het najaar gaat onder meer de nieuwe verbinding tussen de E17 en de E34 open voor verkeer.

Aan zo’n ingebruikname gaat heel wat voorbereiding vooraf. Want niet alleen de snelweg is nieuw, ook de installaties naast en boven de snelweg zijn nieuw. En die worden in dit geval uitgebreid getest vooraleer ze in dienst gaan. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? We leggen het graag aan jou uit.

ontwerpzondertitel10.png

We starten dit jaar met het plaatsen van nieuwe snelweginfrastructuur zoals deze schakelkasten

Boven de snelwegen E34 en E17 moet Lantis in totaal 122 RSS borden hangen. Dat zijn rijstrooksignalisatie borden, die het Vlaams Verkeerscentrum gebruikt om jou als weggebruiker te informeren en op de weg te geleiden. Standaard worden die borden in Vlaanderen door een vaste firma geleverd. Lantis doet voor het eerst echter beroep op een Portugese leverancier. 

Wanneer je met een nieuwe leverancier in zee gaat, wil men natuurlijk zeker zijn dat deze partij kan voldoen aan alle criteria. Het gaat hier immers over de veiligheid van de weggebruikers, en daarin nemen we geen enkel risico”, zegt Dirk Van Brabant, projectleider Technische Installaties bij Lantis. 

Naast de RSS borden moet Lantis ook 108 elektrische schakelkasten plaatsen en meer dan 100 toezichtcamera’s hangen. Vooraleer ze klaar zijn voor gebruik, worden alle installaties uitgebreid getest. Eerst in de fabriek, waar eventuele aanpassingen nog snel kunnen gebeuren. Zo trok een Lantis-team midden januari naar Ierland voor een controle van de hoogspanningstransformatoren. In Oslo werden dan weer de hoogspanningsborden gecontroleerd. Dichter bij huis werd er regelmatig een bezoekje gebracht aan de firma P&V panels in Heusden-Zolder voor de inspectie van borden en kasten. Na de controles in de fabrieken volgen de nodige testen in proefopstellingen. Op die manier controleren we of het toestel het transport heeft overleefd en of de communicatie met de andere installatiedelen goed werkt. Als we hier zeker van zijn, mogen de toestellen op de weg geplaatst worden.  

Vanaf februari start Lantis met het plaatsen van de definitieve installaties langs de E34, en aansluitend op het knooppunt Antwerpen-West. Eind 2024, wanneer alle weginfrastructuur opgeleverd is, zullen alle technische installaties op hun plaats hangen of staan.

Gerelateerd nieuws