Scheldetunnel bereikt midden van de rivier met vierde afzinkoperatie
Meer over
Afzinkoperatie vierde tunneldeel start vandaag
Antwerpen, 19 augustus 2025 – Vandaag vindt de afzinkoperatie van het vierde tunneldeel van de Scheldetunnel plaats. Met deze operatie zijn bouwheer Lantis en aannemer TM COTU* halverwege het plaatsen van de in totaal acht betonnen tunneldelen onder de Schelde. De tunnel bereikt nu het midden van de rivier. Na de afzinkoperatie wordt de vaargeul voor scheepvaart, die momenteel langs de rechteroever loopt, naar de linkeroever verplaatst. De vaargeul verleggen duurt ongeveer één maand, waarna het afzinken van de volgende vier tunneldelen kan hervatten.
Met het plaatsen van het vierde tunneldeel op de bodem van de Schelde bereikt de Scheldetunnel het midden van de rivier. Na de afzinkoperatie wordt de vaargeul, die momenteel langs de rechteroever loopt, verplaatst naar de linkeroever.
Geplande tussenpauze voor verleggen vaargeul
Voordat de resterende vier tunneldelen geplaatst kunnen worden volgt er een geplande tussenpauze van ongeveer één maand. In deze periode wordt de vaargeul verlegd van de rechter- naar de linkeroever. Deze aanpassing is noodzakelijk omdat de volgende afzinkoperaties plaatsvinden aan de rechteroever. Door de vaargeul te verplaatsen kan scheepvaartverkeer grotendeels doorgang vinden tijdens de werken aan de Scheldetunnel. Tijdens afzinkmomenten is de Schelde wel gestremd voor scheepvaart. Ook zijn er tijdens de baggerwerken aan de vaargeul mogelijks extra stremmingen nodig om de werken veilig te laten verlopen.
Het vijfde tunneldeel staat gepland op 2 oktober**, het laatste op 14 november**. Voor de resterende vier tunneldelen wordt een nieuwe uitkijkzone op Linkeroever ingericht.
Scheldetunnel maakt Ring mee rond
De Scheldetunnel bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een vluchtkoker en een zes meter brede fietskoker. De nieuwe tunnel biedt een extra kruising onder de Schelde en maakt zo mee de Antwerpse Ring rond. Vanaf 2028 kunnen fietsers de Scheldetunnel gebruiken, het autoverkeer volgt in 2030. De volledige Oosterweelverbinding is klaar in 2033.
*TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De groep bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, Stadsbader Contractors, DEME en Jan De Nul.
**De planning is onder voorbehoud en afhankelijk van heel wat factoren zoals weer, wind, golfslag, stroming en getijden.