Royersbrug afgesloten 10-21 januari - Vermijd de omgeving
- Verkeer rijdt afwisselend over de Lefèbvrebrug
- Omrijden aanbevolen - Vermijd de omgeving
Het verkeer dat gewoonlijk via de Royerssluis van en naar de haven rijdt, rijdt van maandag 10 tot en met vrijdag 21 januari 2022 best om via de Noorderlaan en Oosterweelsteenweg. De Royersbrug wordt in die korte periode namelijk afgesloten om een tijdelijke brug over de vaargeul van de Royerssluis te kunnen plaatsen. Dankzij die extra brug zal het verkeer in de komende maanden weinig hinder ondervinden van de renovatiewerken aan de Royerssluis. Het plaatsen van de brug kan niet gebeuren zonder grote hinder, aangezien de Royersbrug tijdelijk niet toegankelijk zal zijn en het verkeer afwisselend via de Lefèbvrebrug moet rijden.
De afdeling Maritieme Toegang (AMT) van het departement Mobiliteit en Openbare Werken, en Port of Antwerp raden aan om tijdens deze twee weken de omgeving van de Royerssluis te vermijden en om te rijden via de Noorderlaan en Oosterweelsteenweg. Fietsers kunnen tijdens deze werken het fietspad van de Lefèbvrebrug gebruiken op weg van en naar de haven.
Tijdelijke maatregelen verzekeren de bereikbaarheid van de haven
De bruggen over de Royerssluis vormen een belangrijke toegang tot het havengebied. Om deze verbinding tijdens de renovatie van de sluis zo vlot mogelijk te houden legt AMT in deze eerste fase een tijdelijke brug naast de Royersbrug. Dankzij die brug kan er gewerkt worden aan de Lefèbvrebrug, zonder veel impact op het verkeer.
Vanaf najaar 2022 zorgt een tijdelijke weg over de zuidelijke vaargeul – tussen de Schelde en de Royersbrug – ervoor dat de bereikbaarheid van de haven ook de komende jaren gegarandeerd blijft.
Nieuwe Royerssluis en Oosterweelknoop boosten bereikbaarheid van de haven
De werken aan de Royerssluis werden op 11 oktober officieel afgetrapt. De komende jaren wordt deze belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Schelde en het Albertkanaal grondig gerenoveerd en uitgebreid tot een performante binnenvaartsluis die moderne binnenschepen vlot en veilig zal behandelen. De sluis wordt aanzienlijk langer (van 180 naar 230 meter lengte) én breder (van 22 naar 36 meter) waardoor ze grotere binnenschepen efficiënt kan versassen en het transportvolume naar het Albertkanaal verhoogd kan worden.
Vlakbij de Royerssluis bouwt Lantis de Oosterweelknoop met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad. Het knooppunt ligt verzonken in het landschap en verbindt de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels die aansluiten op de Antwerpse Ring. Daarmee vormt het nieuwe knooppunt vanaf 2030 een essentiële schakel in het rondmaken van de Ring en het ontsluiten van de haven en het Eilandje.