Render oosterweel

Opdracht voor bouw Scheldetunnel in laatste rechte lijn

Meer over

De bouw van de Scheldetunnel, de derde Scheldekruising die de Antwerpse Ring zal helpen sluiten, komt een stap dichterbij. Lantis, de opdrachtgever van de Oosterweelverbinding, publiceert het finale bestek waarmee het de aannemer zal selecteren die de tunnel zal bouwen. De kandidaat-aannemers hebben tot eind oktober de tijd om hun definitieve offerte in te sturen. In het najaar van 2020 gaan de werkzaamheden van start.

De bouw van de Scheldetunnel, de derde Scheldekruising die de Antwerpse Ring zal helpen sluiten, komt een stap dichterbij. Lantis, de opdrachtgever van de Oosterweelverbinding, publiceert het finale bestek waarmee het de aannemer zal selecteren die de tunnel zal bouwen. De kandidaat-aannemers hebben tot eind oktober de tijd om hun definitieve offerte in te sturen. In het najaar van 2020 gaan de werkzaamheden van start.

Vandaag verleent Vlaams Minister van Omgeving Koen Van den Heuvel overigens de omgevingsvergunning voor de aanleg van het bouwdok. Daarmee kunnen de werken effectief van start gaan.

De Scheldetunnel is in totaal 1,8 km lang. Er komen drie rijstroken in elke richting voor wegverkeer en een aparte fietskoker van 6 meter breed. Aan het huidige Sint-Annaknooppunt op Linkeroever zal de Scheldetunnel tussen het Sint-Annabos en het natuurgebied Blokkersdijk onder de Schelde duiken. Op Rechteroever komt de tunnel boven ter hoogte van het Noordkasteel.

Samen met het bestek voor de Scheldetunnel stuurt Lantis ook nog een tweede bestek uit. Daarmee gaat het op zoek naar een partner om de tunnel te voorzien van diverse technische installaties zoals signalisatie en ventilatie, aangevuld met het tienjarige onderhoud ervan. De partij aan wie deze opdracht gegund wordt, mag dezelfde werken leveren voor de rest van de Oosterweelverbinding op Rechteroever.

Aan deze bestekken is de voorbije jaren bijzonder hard gewerkt, zowel binnen Lantis als bij diverse partners”, zegt Peter Vanhoegaerden, Operationeel Directeur binnen Lantis. “Ze zijn het resultaat van een grondige voorbereiding en dito studie- en onderzoekwerk. Met dezelfde deskundigheid werken we onverminderd verder aan de andere deelprojecten van de Oosterweelverbinding, zijnde het Oosterweelknooppunt, de Kanaaltunnels en de noordelijke R1, zodat de meer veilige, leefbare en mobiele regio die we hiermee in Vlaanderen creëren weldra werkelijkheid kan worden.

Voorbereidingen starten in 2020

De Scheldetunnel bestaat voor het grootste deel uit tunnelelementen die vooraf worden gemaakt in een bouwdok in de haven van Zeebrugge. “Ik heb vandaag de omgevingsvergunning verleend voor de aanleg van het bouwdok en de bouw van de tunnelelementen, zodat de werken van start kunnen gaan”, aldus Koen Van den Heuvel, Vlaams Minister van Omgeving. “Alle adviezen waren gunstig. De werken zullen in vijf fasen gebeuren. Daarna zal het bouwdok terug afgebroken worden.

Vanaf de zomer van 2020 starten de voorbereidingen om het dok leeg te pompen en er vervolgens de 8 tunnelelementen te bouwen. In 2023 zullen sleepboten de elementen één voor één naar hun eindbestemming in Antwerpen brengen om er de tunnel samen te stellen. Dit gebeurt op dezelfde manier als meer dan 50 jaar geleden met de Kennedytunnel het geval was.

Waarom komt de Scheldetunnel er?

De derde Scheldekruising is een cruciale schakel om de Antwerpse Ring te vervolledigen en zo de mobiliteit en leefbaarheid in de regio drastisch te verhogen. Daarnaast krijgt de haven van Antwerpen als economische motor van Vlaanderen extra zuurstof om zich verder te ontwikkelen dankzij een meer noordelijk gelegen Scheldekruising.

Vandaag rijden er gemiddeld 160 000 voertuigen door de Kennedytunnel die eigenlijk ontworpen was voor slechts 65 000 stuks. Daardoor heeft de tunnel de twijfelachtige eer van file-hotspot in Vlaanderen. De Liefkenshoektunnel kan 40 000 voertuigen per dag slikken, maar ook dat verzadigingspunt werd intussen bereikt. Bij incidenten of grote drukte heeft zowel doorgaand, als lokaal verkeer geen alternatieven om de Schelde te kruisen. Door een derde Scheldekruising komt daar verandering in.

De Waaslandtunnel zal door de komst van de Scheldetunnel zijn lokale karakter terugkrijgen. Dat verbetert de verkeersdruk en de leefbaarheid in zowel Linkeroever, als het stadscentrum.

Gerelateerd nieuws