Render oosterweel

Oosterweelwerken breiden uit op Rechteroever

Aannemer voor grootste contract is aan boord

3bcontractondertekening.jpg

 

Over een maand schieten de Oosterweelwerken in de omgeving van het Viaduct van Merksem uit de startblokken. De komende jaren zal het Viaduct, een iconisch onderdeel van de huidige Antwerpse Ring, worden afgebroken en vervangen worden door een verdiepte Ring. Het aannemersconsortium dat deze ingrijpende werken zal uitvoeren, is vandaag officieel aangesteld. De Tijdelijke Maatschap ROCO realiseert niet alleen de vernieuwde Antwerpse Ring, maar bouwt ook de Kanaaltunnels op de bodem van het Albertkanaal. In 2030 zijn de werken klaar en wordt de Oosterweelverbinding in gebruik genomen.

“We gaan een bijzonder decennium tegemoet”, zegt Vlaams Minister-President Jan Jambon. “Deze werken zullen een impact hebben, ze zullen voor uitdagingen zorgen, maar deze werken zijn tegelijkertijd de aanjager voor een nieuwe toekomst. Een toekomst waarin we onze mobiliteit anders invullen en waarin infrastructuur de drager is van een symbiose tussen een leefbare omgeving en een welvarende Vlaamse regio.”

Verbond voor een nieuwe toekomst

Het Oosterweelproject startte in 2000 als een project waarmee de Ring van Antwerpen eindelijk gesloten zou worden. Het Toekomstverbond dat in 2017 werd gesloten, zorgde voor een extreme make-over. Onder impuls van de burgerbewegingen werd leefbaarheid een hoeksteen van het project: samen met een vlottere en veiligere mobiliteit werd werk gemaakt van een groenere en gezondere omgeving. Er werden leefbaarheidsprojecten uitgetekend, daarvan werden 4 Ringparken aan de realisatie van het Oosterweelproject gekoppeld.

“Zo combineren we werk met werk, en zorgen we ervoor dat de hinder voor de omwonenden en de weggebruikers zoveel als mogelijk beperkt wordt”, zegt Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Tegelijkertijd is Oosterweel zoveel meer dan een infrastructuur- en leefbaarheidsproject, het vormt ook de sleutel voor een duurzame mobiliteit. De komende jaren moeten we immers de shift maken naar andere vormen van mobiliteit. Niet alleen om de werken te verteren, maar ook om onze toekomst te verzekeren.”

toekomstbeeldschijnpoort.jpg

Dialoog met de buurt

De werken die vanaf volgende maand van start gaan, zullen een grote impact hebben op de omwonenden. Om het Viaduct van Merksem te kunnen afbreken, wordt er eerst een tijdelijke snelweg – de Bypass – gebouwd. Die loopt parallel met het huidige Viaduct. De voorbereidende werkzaamheden om deze Bypass te kunnen bouwen, beginnen vanaf 18 oktober. Dan worden de beide opritten richting Nederland in Merksem afgesloten. Pas in 2030 wordt dit verkeerscomplex, in een compleet nieuwe vorm, terug beschikbaar voor het verkeer.

“We beseffen dat we quasi in de voor- of achtertuin van mensen zullen werken. Daarom mogen de voordelen van deze impactvolle werken niet enkel voelbaar zijn na de oplevering. Ook tijdens de werken maken we werk van een veilige omgeving voor de buurt, waar ruimte is voor groen”, zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis. “Een intense dialoog met de buurt moet ons toelaten om de vinger aan de pols te houden van de bezorgdheden en vragen die er leven. Het meest indrukwekkende bouwwerk van Vlaanderen moet tegelijkertijd de meest leefbare werf van Vlaanderen worden”, besluit Hellemans.

Vlaamse expertise

Het laatste onderdeel van de Oosterweelverbinding wordt gerealiseerd door een indrukwekkend consortium van Vlaamse topbedrijven. Met tien zijn ze , de partners van de Tijdelijke Maatschap ROCO (Rechteroever Compleet). Het gaat om BESIX, DEME Infra, Dredging International, JAN DE NUL, CORDEEL Zetel Temse, DENYS, FRANKI Construct, WILLEMEN Infra, VAN LAERE, en BAM Contractors. De voorbije jaren werd er, samen met Lantis, hard gewerkt aan de voorbereidingen en aan het contract waar vandaag een handtekening onder werd gezet.

“TM ROCO heeft er alle vertrouwen in dat zij, dankzij de beschikbare ervaring en deskundigheid van haar vennoten, deze complexe opdracht tot een goed einde zal kunnen brengen, ”zegt Lode Franken, voorzitter van het directiecomité van ROCO. “Dankzij het operationele contract met focus op samenwerking, openheid en wederzijds vertrouwen zullen Lantis en TM ROCO hun energie maximaal kunnen aanwenden ten gunste van het project en de vele belanghebbenden.”

Oosterweelverbinding compleet

Waar?Wie?TimingKostprijs
Linkeroever en ZwijndrechtRinkoniên2018-2025 (incl. leefbaarheidsprojecten, snelweg is klaar in 2024)400 miljoen euro (excl.leefbaarheidsprojecten)
ScheldetunnelCOTU2020 (einde) - 2027600 miljoen euro
Oosterweelknooppunt en RoyerssluisRinkoniên2021 - 2027500 miljoen euro
Kanaaltunnels en R1 NoordROCO2022 - 2030 2,3 miljard euro
Verkeerstunneltechnische installatiesOCOTECHuitvoering en onderhoud500 miljoen euro