Render oosterweel

Oosterweelinfrastructuur krijgt primeur

Nieuwe barriers nemen minder ruimte in

Ze zullen nauwelijks opvallen, maar de barriers die binnen enkele jaren langs de Oosterweelsnelwegen staan mogen wel degelijk gezien worden. De Oosterweel-barriers zorgen namelijk voor een primeur. Barriers zijn de verkeersgeleiders die ervoor zorgen dat voertuigen beschermd worden bij een aanrijding. Lantis, bouwheer van de Oosterweelverbinding, liet speciaal voor het project eigen barriers ontwerpen. Na de nodige tests kregen de gloednieuwe verkeersgeleiders een officieel certificaat. Dat betekent dat ze ook op andere infrastructuur in Vlaanderen kunnen ingezet worden. 

crashtestteam.jpg

 

Ruimte-efficiënt 


De Oosterweelverbinding zorgt de komende jaren voor heel wat nieuwe en vernieuwde snelweginfrastructuur rond Antwerpen. Die snelwegen worden gebouwd in een omgeving waar de ruimte schaars is. Daarom wordt er constant naar optimalisaties van het ontwerp gezocht. Een van die optimalisaties waar bouwheer Lantis graag op wilde inzetten is het ontwerp van een nieuw type barrier dat minder ruimte zou innemen. 

“In een project als de Oosterweelverbinding telt elke centimeter. Zoveel te minder ruimte we innemen, zoveel te beter voor de omgeving”, legt Dries De Groof, manager specifieke projecten bij Lantis uit. “Met die gedachte namen we ook de in Vlaanderen gebruikte barriers onder de loep. We kwamen al snel tot de conclusie dat die veel ruimte zouden innemen, teveel vonden we. Daarom zijn we maanden geleden een studie gestart met als doel het ontwerpen van nieuwe barriers.” 

crashtest-aanbrengenvandebarrier.jpg

 

Test test 

Dat proces verliep niet helemaal vlekkeloos. In de zomer van 2022 werden de barriers een eerste keer getest in Duitsland, bij een Crash Test Service in Münster. “Helaas leverde die test niet het verhoopte resultaat op. Onze barriers kregen geen certificaat”, schetst Anne Beeldens, wegenexpert bij Lantis, de teleurstelling van toen. “We zijn echter niet bij de pakken blijven zitten en hebben ons onderzoek verder gezet.” En met succes. Eind vorig jaar leverden de testen wel een positief resultaat op. Dat betekent dat de Lantis-barriers een certificaat krijgen dat aantoont dat ze verkeersveilig zijn. Vorige week diende Lantis dan de aanvraag in om een Belgisch octrooi te mogen ontvangen voor de barrier.

Bekijk het videoverslag op YouTube