Nieuwe uitrit van Kennedytunnel naar E34 en Linkeroever-Zwijndrecht opent begin mei
Sinds mei 2023 nemen we het nieuwe knooppunt Antwerpen-West (E17 x R1) gefaseerd in gebruik. Binnenkort – een jaar later – staat het laatste deel op de planning: de nieuwe uitrit van de Kennedytunnel naar de E34 (Zelzate) en Linkeroever/Zwijndrecht opent op 9 mei*. Ook de laatste definitieve delen van de Parallelweg nemen we dan in gebruik.
Onder meer deze grote parkbrug pasten we in de bestaande plannen in.
In de nacht van woensdag 8 op donderdag 9 mei zijn – de nieuwe Scheldetunnel buiten beschouwing gelaten - alle nieuwe snelwegen op Linkeroever en Zwijndrecht klaar. Die nacht nemen we namelijk de nieuwe uitrit van de Kennedytunnel naar de E34 en Linkeroever/Zwijndrecht in gebruik. In juni vorig jaar werden deze uitrit naar de E34 en afrit Linkeroever samen genomen en tijdelijk net na de tunnel gelegd. Vanaf 9 mei ligt die uitrit opnieuw een stuk verder van de Kennedytunnel en splitst die van de E17 af ter hoogte van de parkbrug. Twee rijstroken leiden het verkeer op die uitrit richting Zelzate en afrit Linkeroever/Zwijndrecht splitst hiervan af. De nieuwe afrit naar Linkeroever en Zwijndrecht sluit aan op de Parallelweg.
In diezelfde nacht nemen we ook de laatste nieuwe delen van die Parallelweg in gebruik. Zowel ter hoogte van het nieuwe knooppunt Sint-Anna, als aan het nieuwe kruispunt van de op- en afrit Linkeroever heeft de Parallelweg nu nog tijdelijke delen.
De nieuwe afrit naar Linkeroever en Zwijndrecht sluit aan op de Parallelweg. In de nacht van 8 op 9 mei nemen we van die laatste ook de resterende, definitieve delen in gebruik.
Gefaseerde ingebruikname sinds mei ‘23
De bouw van het nieuwe knooppunt Antwerpen-West (E17 x R1) vlakbij de Kennedytunnel ging van start in het voorjaar van 2020. Eerst bouwden we een tijdelijk knooppunt, zodat het verkeer tijdens de bouw van het nieuwe knooppunt altijd kon blijven rijden. In de zomer van 2020 namen we dit tijdelijk knooppunt in gebruik en braken we de bruggen van het oude knooppunt af.
In mei vorig jaar waren de eerste delen van het nieuwe knooppunt klaar. In verschillende fases werden vervolgens tijdelijke wegen en bruggen afgebroken en nieuwe delen afgewerkt. In juni en november vorig jaar namen we nog grote delen in gebruik. De afgelopen maanden werkten we dan het laatste deel van het nieuwe knooppunt verder af, wat we begin mei open stellen.
Het nieuwe knooppunt verhoogt de verkeersveiligheid net voor de Kennedytunnel en maakt heel wat ruimte vrij voor nieuw groen en kilometers nieuwe fietsverbindingen. De files op de snelweg lossen we er nog niet mee op. Daarvoor bouwen we een extra snelwegtunnel onder de Schelde en maken de Antwerpse Ring helemaal rond.
*Deze planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden en voortgang van de werken.