Mijlpaal voor weggebruikers E17 en E34: compacter, veiliger en vlotter knooppunt Antwerpen-West bijna volledig in gebruik
Meer over
Ook bereikbaarheid Linkeroever wijzigt:
- Nieuwe snelweg van E17 (Gent) naar Kennedytunnel en E34
- Nieuwe snelweg van E34 (Zelzate) naar Kennedytunnel
- Oprit 6 Linkeroever sluit op huidige locatie
- Charles de Costerlaan sluit definitief voor gemotoriseerd verkeer
Het nieuwe knooppunt Antwerpen-West.
Vanaf de nacht van vrijdag 12 op zaterdag 13 mei rijden automobilisten over de eerste delen van het nieuwe, compactere knooppunt Antwerpen-West. In dit knooppunt komen de E17 (Gent) en de Antwerpse Ring (R1) vlakbij de Kennedytunnel samen. De afgelopen jaren werkten we hier samen met onze aannemer Rinkoniên hard aan een veiliger en vlotter knooppunt.
Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken: "Vlakbij de Kennedytunnel zorgt het nieuwe knooppunt voor meer capaciteit, meer verkeersveiligheid en een vlottere doorstroming. Dat zal het fileleed in de regio al verzachten, maar voor een echte oplossing bouwen we volop aan de hele Oosterweelverbinding en zetten we in op de Modal Shift. Onder, boven en langs de nieuwe snelwegen, leggen we hier de komende jaren nog heel wat kilometers aan nieuwe fietsverbindingen aan. Zo wordt de fiets nog meer een volwaardig alternatief voor de wagen."
Wat we hier samen met onze aannemer en partners hebben gerealiseerd is indrukwekkend", zegt Luc Hellemans, CEO van Lantis. "Niet alleen bouwden we hier een volledig nieuw, veiliger én compacter knooppunt, maar we zorgden er ook voor dat het verkeer tijdens de werken gewoon kon blijven rijden zodat de hinder beperkt bleef. Dat we nu de eerste delen van het nieuwe knooppunt in gebruik kunnen nemen is een mooie pluim op de hoed van de aannemer en collega’s die hier dag in dag uit enorm hard aan hebben gewerkt."
Aan de ingebruikneming van morgen gaan enkele jaren van stevige werken vooraf. In 2019 startten we met de bouw van tijdelijke wegen en bruggen die ervoor moesten zorgen dat het verkeer tijdens de werken kon blijven rijden. In de zomer van 2020 volgde de afbraak van het oude knooppunt. Sindsdien bouwden we volop aan het nieuwe knooppunt. Nu, bijna drie jaar later, zijn de eerste delen van het knooppunt klaar om open te gaan.
Het lintje werd geknipt door Luc, Chantal, Kris, Raf, Lydia en Anthony.
Afwerken hoge fly-over van E17 (Gent) naar E34.
De nieuwe snelwegen die vanaf vrijdagnacht open gaan voor gebruik:
- Van de E17 uit Gent naar de Kennedytunnel;
- Van de E17 uit Gent naar de E34;
- Van de E34 uit Zelzate naar de Kennedytunnel.
De komende maanden werken we de resterende verbindingen van het nieuwe knooppunt verder af. Begin juni openen we de snelweg van de Kennedytunnel naar de E17 richting Gent. In het najaar volgt dan de nieuwe snelweg van de E34 naar de E17 en de nieuwe oprit Linkeroever. In het voorjaar van 2024 is het nieuwe knooppunt helemaal klaar.
Afwerken aansluitingen van oude op nieuwe wegen
Vrijdag 12 mei starten we om 20u met het verkeer om te zetten naar de nieuwe snelwegen. De details van deze omzetting lees je hier. Om de aansluitingen van de oude wegen op de nieuwe af te werken houden we het verkeer uit Gent nog een week op twee rijstroken richting Kennedytunnel. Vanaf zondag 21 mei is er zowel op de E17, als in het knooppunt zelf een extra rijstrook beschikbaar richting Kennedytunnel.
Opgelet: Van donderdagavond 18 mei tot zondagochtend 21 mei sluit het Agentschap Wegen en Verkeer de Kennedytunnel richting Nederland af voor renovatiewerken. Vermijd de omgeving en volg de aangegeven omleidingen via de tolvrije Liefkenshoektunnel of Brussel. De lokale wegen zijn géén alternatief voor de Kennedytunnel.
Oprit Linkeroever en Charles de Costerlaan sluiten
Samen met het in gebruik nemen van de eerste delen van Antwerpen-West, wijzigt ook de bereikbaarheid van Linkeroever. Oprit 6 Linkeroever sluit vanaf dan niet meer aan op de nieuwe snelweg en gaat toe. Wanneer het verkeer tussen E17 en Kennedytunnel op de nieuwe snelweg rijdt, kunnen we de nieuwe oprit Linkeroever afwerken. Vanaf 12 mei tot dit najaar is er tijdelijk geen oprit Linkeroever en leiden we om via de Parallelweg, E17 en keerbrug in Kruibeke.
De Charles de Costerlaan – tussen de Waaslandhaven en Linkeroever/de Waaslandtunnel – wordt op 12 mei definitief afgesloten. Zo:
- maken we noodzakelijke ruimte vrij die nodig is voor de werken aan het knooppunt Sint-Anna en de aansluiting naar de nieuwe Scheldetunnel;
- duwen we sluip- en doorgaand verkeer zoveel mogelijk terug naar de snelweg en weg uit Linkeroever en de Waaslandtunnel;
- kunnen we grote delen van de Charles de Costerlaan ontharden en teruggeven aan de natuur;
- bouwen we de Charles de Costerlaan om tot een groene fiets- en wandelboulevard.
Tegelijk met het afsluiten van de Charles de Costerlaan en oprit 6 Linkeroever passen we ook enkele kruispunten op Linkeroever aan deze nieuwe situatie aan. Zo verbeteren we de doorstroming van verkeer op Linkeroever en maken we het kruispunt aan de Waaslandtunnel veiliger, compacter én vlotter. Lees hier meer over de aanpassingen aan de kruispunten.
De oude oprit Linkeroever sluit niet aan op de nieuwe snelweg. We leiden enkele maanden om terwijl we de nieuwe oprit afwerken.
Nieuw en compacter knooppunt maakt ruimte vrij voor de fiets en nieuw groen
Het nieuwe knooppunt Antwerpen-West is compact aangelegd. Zo maken we 18 hectare ruimte vrij voor een nieuw bos. Een grote parkbrug vlakbij de Kennedytunnel zorgt niet alleen voor een ecologische verbinding tussen dit nieuw bos en het natuurgebied Burchtse Weel, maar trekt ook het Ringfietspad over de snelweg. Zo maken we ook de Ring voor de fiets helemaal mee rond. We schermen de omgeving af van de snelweg, dankzij groene geluidsbermen en hoge geluidsschermen.
Vergelijk het oude knooppunt Antwerpen-West met het nieuwe op onze Project Atlas.